Sunday, February 3, 2013

Ini hasilnya..

Ni laa kek kukus yg aku buat dh kul 10.30malam dan siap masak kul 11.30malam hari tu, hehe.
Tetiba aje nk buat sbb barang2 ada dan masaknya cuma dikukus.
Semuanya angkara Watie Arin (sahabat yg kenal dari zaman fotopages dulu) post resepi kek ni kat fesbuk dia.

Resepinya mmg cara orang dulu2 masak ler.
Amek 3 mangkuk saiz yg sama.
Pecah 6 bijik telur taruk dlm mangkuk pertama, 
Sukat gula icing kat dlm mangkuk ke2 sama tinggi ngan paras telur yg telah dipecah dlm mangkuk tu..
Sukat tepung gandum kat dlm mangkuk ke3 setinggi telur dlm mangkuk tu jgk. 
Panaskan kukus.
Mix telur dan gula guna kelajuan tinggi sampai gebu.
Campur tepung sket demi sket...
Dh siap adunan....leh asingkan utk warna...suka hati laa nk kaler apa.
Lapik loyang ngan kertas utk membaking tu. Masuk adunan dlm loyang ikut kreativiti. .
Leh kukus selama 30 minit cenggitu.
Nak tau dh masak ke idak...guna ler lidi atau garfu. Mcm kek biasa..kalo dh tak melekat tu..dh masak ler kek kukus kita tu, ye..
Rasa dia??
Takde ler rasa mcm kek kukus lain tu. Ngan kek kukus cekelet lagi ler lain sgt tekstur dia.
Yg ni sbb takde masuk butter atau minyak...rasa dia ada laa ala2 apom tp takde ler mcm apom sgt.
Rasa dia mcm apom...tapi rasa mcm kek jugak....haa, gitu laa, hehe..

Nota ALONA:-
~Walaupun sedap tp aku rasa ini bukan leh jadi fevret kek utk tekak aku & famili, hehe.....

4 comments:

Nad MamaZN said...

Nmpk menarik jugak tu =)

Kesuma Angsana said...

gebu & menarik apam ni

el said...

ha sure rsnye cam apom kan kak...npk gebus giler...cam pipi akak yg gebus tu hehehe wekkkkkkkkk

Ena's Palace said...

warna dia je da menggoda..belum rasa dia lagik!