Tuesday, February 12, 2013

Pertama kali ke Mydin Ipoh

11.02.2013
ISNIN

Petang...selepas Zuhur...kitorang keluar menuju ke Ipoh.
Ikut jalan lama aje...Taiping-Kuala Kangsar-Sg. Siput-Ipoh..
Singgah makan nasik ayam kat medan selera di Tasek, Ipoh...
Hari pun awal lagi. Janji pertemuan yg sepatutnya selepas Asar telah ditangguh selepas Maghrib.

Dapat ler kitorang gi Pasaraya Mydin yg dibuka tahun lepas tu. Inilah pertama kali berpeluang nk gi situ, hehe.
Kat situ ada terminal aman jaya ni. Besar gayanya...tp aku tak tau apa lagi yg ada kat situ. Tak sangka pulak ada hotel kat terminal di kawasan baru ni, mm..Dh beroperasi sepenohnya atau belom pun aku kurang pasti, hehe..
Deretan kedai yg menarik jgk barang2 yg dijualnya.
Sampai sini...tak sangka lah...besarnya pasar raya besar Mydin ni....mmg besar pun!!!
Patut laa ia dikatakan pasar raya besar mydin yg terbesar kat Malaysia ni, uiiii..........
Persekitarannya mmg menarik. Patut ler ada member byk kali dok mai sini dari Taiping ni, huhu..
Besarrrr.....
Food court dan restoran, kedai2 makan di situ pun nampak menarik!!! Ramai pulak orang yg dok lepak2 makan kat situ. Kedai mamak, ayam penyet dan lain2 lagi lah...Mungkin jgk hari tu ramai yg bercuti sempena CNY..
Kebetulan kitorang sampai tu....ada grup tarian singa diundang oleh pihak pengurusan pasar raya...
Singa naik eskelator lah!!!!! hehe..
Comel jer, kan...walhal bkn haiwan sebenar pun, huhu..
Naik atas...sampai depan pintu masuk...Akiss sebok nk amek gambar. Aku ngan Yui ok jer, kan!!
Apa laa agaknya yg best kat dalam Mydin yg besar ni??
Sebenarnya ada jgk mende nk cari kat dalam tu...........jom tengok apa yg kitorang nk cari, hehe..
Bergambar....
Masa melangkah masuk ke dalam pasar raya tu...terdengar don..don..cheh!!! bermakna grup tarian singa tu ada kat dlm pasar raya. Ok, mesti tangkap gambar.........suka tgk singa tu menonggek2 goyang2 buntut masa menari tu, hihi...
Lalu kat depan kitorang nk keluar dari pasar raya...
Meronda-ronda...cari satu bahagian tu. Rupa2nya kat atas nampak tercatit kat signboard tu.
OTW nk ke eskelator....singgah tgk2 keronsang tp tak beli pun sbb takde dalam pilihan pun, ngee..
Pilih tetap pilih tp takde yg berkenan dan bersesuaian...
Kitorang terus naik ke atas..
Ke bahagian barangan elektrik..
Nak cari mende ni....
Ye...seterika. Nak beli 2 unit!!!
Jenoh nk pilih seterika sbb byk yg murah2 tp kena pilih yg ok lah, kan...
Yg murah mestilah bkn yg berjenama terkenal. Tak kisah, asalkan ada jaminan keselamatan dan jaminan kerosakan.
Pilih...jgn tak pilih. Mmg nak membeli pun.
Seterika along dulu...kitorang beli cuma jenama TESCO aje. Tp tahan sampai dia dh form 5 ni.
Beli utk angah dan akiss sama jenama...sama model. Iaitu ELBA RM29.90, hehe..
Dh pilih antara Elba dan Pentec tp kelebihan Elba adalah buatan luarannya lebih kemas.
Ada jgk jenama lain tp ntah ler...harga sama jer...baik pilih jenama yg penah didengar di pasaran, kan...kan...hehe.

Kat situ...pendrive kingston mmg murah.
Aku beli utk akiss satu...

Dh keluar...pilih2 keronsang kat kiosk kat luar utk akiss guna gi asrama.
Beli yg kecik2 tu aje...

Suasana di dari tingkat 2...
Amek gambar sementara tunggu yg lain tak keluar2 lagi dari surau.
Kat bawah tu...ada buat pertandingan makan buah limau antara ibu/bapa dan anak. Kalo aku join tu...gerenti aku leh menang...sebab aku leh makan buah ngan pantas!!! hahaha...
Turun bawah...masuk satu bakery tu (MAMAM). Tp dh tinggal sket2 aje. Laku sungguh...

Masa tu ler tetiba akiss nk gi tandas lagi, ish..ish..
Kena laa tunggu dekat2 pintu tu.
Muka letih ke ni???
Sebab muka aku mcm letih...abg ajak gi makan cendol..

Nota ALONA-
~sambung.....

4 comments:

el said...

ahad tu el ada kt kpg lagi kak hehehe...woohoo singa tu el mmg takut kak...since kecik lagi..ntah rs singa tu idup hahaha tp skun dah ok kot..ish hahahaha


ooo terbesar sekali kt msia ye kak..sure best ni

Nad MamaZN said...

Sbnrnye kan kak...saya dh bgtau hubby
Nak p bermalam kat kamalodge,nak jumpa akak...
Tp sbb cny harga hotel jadik berganda2,kitorg tukar plan p pangkor...

Nnt ada rezki kite jmpe ek kak! ;)
Kalu sudi la.... Hehe

Kesuma Angsana said...

sesekali ke Mydin ni mmg borong ajelah kan kita !

wantie said...

besaqqqqqqqqqqqqnya.

sukamydin ni sebab foodcourt dia tu semua org islam. tak mcm tesco.