Thursday, February 28, 2013

Jom ke Lata Kekabu, Lenggong...

Entry ni panjang sbb byk gambar. Buat sekali harung senang, hehe..
Kot2 ler nanti ada yg mencari maklumat tentang lata kekabu ni, kan...ngee..

24.02.2013
AHAD

Dari Kuale....kitorang terus ke Lenggong semula. Abg nk tgk Lata Kekabu yg sebenar2nya....bkn tgk kat imej dalam Google aje, kan. Dh alang2 angah pun belajar area sini.

Dekat jer dari simpang 4 lampu isyarat MRSM Lenggong tu. Dlm 2km agaknya,  hehe.
Dari jalan utama..dh nampak simpang masuk yg jalannya kecik jer laa. Ada signboard Selamat Datang tu dh leh terus masuk. Jgn tertipu ngan signboard besar LATA KEKABU 1km..ingatkan kena ke depan lagi 1km, rupa2nya dari simpang tu nk ke Lata Kekabu dlm 1 km. Tak betul ler cara letak signboard tu. Sepatutnya kena ada arrow sekali tunjuk hala ke kanan. Dh ler tu hiway...kete laju sokmo...!!!

Dh masuk situ....tempat parkirnya luas jgk ler. Pastu, leh jer nk turun mandi kat area situ, hehe.. Tapi tak syok ler...baik kita try masuk dlm, kan...Bkn jauh pun nk menapak tu, mm..
Kat sini ada kebun getah.......tingat kat kebun ayah, mmm...tingat ikan baung, uwaaa....
Baca lah peraturannya. Sebenarnya basic jer ni...semua orang yg bertanggungjawab patut tahu. Sesiapa yg berminat nk berkhemah...leh ler tgk kadar bayaran yg dikenakan dan nk hubungi siapa, kan...
Pintu masuk ke Lata....
Kawasannya dijaga sangat rapi....terkejut jgk, huhu..Tak mcm kat tempat perkelahan yg lain ada sampah2 yg ditinggalkan. Mungkin salah satu faktor...takde monyet2 liar kat sini..kan....
Penunjuk arah.....kawasan ni dijaga oleh pejabat hutan lenggong.
Jambatan utk ke tandas, ke surau, ke tapak khemah dan utk turun mandi manda jgk...wiii!!!
Ni air sungainya yg sejuk nyaman...
Lepak jer hari tu....sbb baru nk tengok2 tempat, kan...hehe..
Antara pohon yg leh dijadikan tempat berteduh..
Tu bangunan utk tandas lelaki dan wanita. Sangat bersih dan tidak perlukan sebarang bayaran masuk pun, huhu. Ada jgk surau yg disediakan...(arah yg abg dok pandang dan tunjuk tu...) Suraunya pun terjaga elok. Selesa digunakan utk solat.
Antara lanskapnya. Ada wakaf utk berkelah, lepak...dan ada tapak khemah.
Jambatan dari arah tandas utk ke seberang sana...
Ada tikar yg diwakafkan jugak ni, hoho....
Tumbuhan yg menumpang di pohon besar......
Dh merentasi jambatan tadi....kitorang naik lagi ke atas.
Saja nk explore..Kot2 ada pengantin dari Lenggong perlukan perkhidmatan Inaldafoto nanti, dh tau laa kat ner tempat2 utk outdoor, kan...ngee..
Abah dan anak......
Kat sini ada sket mcm kat Hutan Lipur Lentang, Bentong tu...hehe..
Jalan lagi........akan jumpa papan tanda ni...
Ni laa lubuknya....dh ditegah jgn mandi kat situ....jgn ler nk langgar arahan ye....bahaya!!!
Ok, dari situ.....kitorang naik lagi kat atas....kat situ ada jambatan gantung.....
Ada jungle trekking jgk...
Kalo amek gambar guna kamera depan (hp)...mmg mcm ni hasilnya...dan saiznya mmg kecik. Takyah nak resize-meresize dah, hehe..
Bergambar atas titi gantung....Haii, ni akiss ngan along tengok ni...jeles ler dorang wehhh, kuikui...
Kengkonon nk terjatuh ler tu, ish..ish...
Tapi tgk suasana sini...mcm dlm filem Hantu Kak Limah 2 pulak...tempat yg Ezlyn dok jamu Awie makan makanan sampai satu meja panjang tu, hehe...

Ok, turun semula. Ikut laluan belah sini pulak...
Bersih jer, kan....harap2nya terpelihara lah mcm ni sampai bila2...
Ada gak pelajar mrsm yg datang ngan ibubapa mandi sini. Mgkn pelajar lama tu..dh form 2 atau form 3 gitu. Mcm dh biasa sgt jer ngan tempat ni...
Bangunan sini byk dicat merah...macam kat negara china pulak, hoho.
Angah senang pulak diajak bergambar hari ni, ngee....mesti seronok ler tu dh dpt pengalaman mcm along, hoho..
Pokok bunga ni....tumbuh atas busut. Tak tau ler busut jantan ke betina, hehe..
Masa kitorang kat parking kete tu...nampak ler satu grup dari syarikat produksi ngan kamera besarnya dan cara2 pakaian mcm krew2 produksi ler...seluar bermuda, rambut pjg berikat, ada tuala kecik kat leher. Tak tau ler dorang nk shoot apa kat sini. Mgkn dokumentari kot, huhu. Kalo kata nk shoot drama...takde pulak ada pelakon sekali kat situ..

Ok lah...tu aje laa gambar2 ketika kitorang ke Lata Kekabu baru2 ni...
Tempat mmg cantik, terjaga elok oleh pihak pengurusan. Tahniah ler pada pejabat hutan Lenggong.
Semoga pengunjung jgk menjaga kebersihan bersama2...

Nota ALONA:-
~Tak nampak pun pokok kekabu kat situ...........ngee.. Ada ke?? kot aku yg tak terperasan???

9 comments:

Kesuma Angsana said...

cantik nyer kat sini, siap berposing bagai ala2 model ye hehehe

atty's said...

cantik tempatnya bersih terjaga..
lama dah tak mandi sungai

Nad MamaZN said...

Canteknye tempat die
Takpenah tau pun krwujudan tmpt ni

wantie said...

cantik kawasannya. airnya tak berapa banyak. sesuai tuk kanak kanak.

part lubuk tu. kalau dah larang jgn di coba. kalau lubuk kat air terjum selalunya jenis yang luas di permukaan runcing di dasar. kaki tersepit memang susah nak diselamatkan.

❤Kamsiah❤ said...

kalau sampai kesesuatu tempat,mesti posing kat signboard,kan...bukti kita berada kat situ hehe

el said...

tgklah t lain kali leh lah sggh lau el balik kpg..kami sllu pergi kt Ayaq terjun ulu kenas ja

dayana yana said...

wah.. seronoknyer

Suzana Ikram said...

Mmg nampk bersih Dan cantik. Mesti dtg sana bau harum pokok menghijau rasa nyaman.

Zura@Iwan said...

bestnya tgk tmpt dia....bersih pula..

tp tk brp ramai ek tgk...:)

#penah dgr lata kekabu ni..tp tk pernah smpi lg..