Wednesday, February 27, 2013

Pertama kali outing ngan Angah

24.02.2013
AHAD

Seperti yg dijanjikan...hari ni pertama kali kitorang melawat angah di hostel dan bawak dia outing.
Jika sebelum2 ni angah cuma tgk aje mcm mana along outing ngan keluarga....hari ni...dia pulak yg merasa sendiri pengalaman tersebut. Merasa mcm mana nk gi cari guru asrama utk menandatangani kad outing dia dan mcm2 ler, kan..hehe..

Kitorang gi hari Ahad ni bkn apa...hari Ahad ni leh keluar awal...seawal jam 10.30 pagi. Kalo hari Jumaat selepas solat Jumaat dan dan Sabtu cuma selepas jam 1 petang....(mengikut apa yg tertulis di buku panduan ibu bapa tu lah, hehe.. Lain MRSM lain caranya)...
Angah sedang menulis dia nk outing ke mana...Lenggong atau Kuala Kangsar. Sambil diperhatikan oleh abah dia, huhu..
Dh dapat kebenaran...turun semula ke perkarangan parking berhampiran asrama lelaki. Masa ni aku ngan angah dh menegakkan pendapat masing2 tentang satu perkara tu, hehe. Sampai abg kata....ish..ish..pantang ler berjumpa angah ngan ibu dia ni...mesti ada perbezaan pendapat nk diisu-isu, kan....kehkeh...Angah sengeh aje dgr.
Baru naik kereta.....kitorang dh bertanya...dan angah pun bersemangat nk bercerita. Dia kata.........banyakkkk yg dia nk cerita.........mm, aku pun suspens jugak. Dia nk citer best ke....citer tak best ni??? huhu.. (wlpn ada hp tp aku tak penah kol dia...cuma sms aje. Mana laa puas sgt guna msj, kan..hehe)...

Alahaiii R&R Tasik Raban...
Sempat gak singgah kat R&R Tasik Raban ni. Sekadar nk tengok2 pemandangan...mesti leh nampak tasek, kan. Aku ngan abg ingatkan R&R ni masih beroperasi....rupa2nya dh ditinggalkan. Lama ditinggalkan dibiar sepi mcm tu sampai dh naik belukar dh. Aku ingatkan ni kawasan happening ler penoh ngan gerai2 makanan dan ada gerai jual ikan pekasam ke, suratkhabar ke, aneka kudap2 ke...mcm kat hentian biasa tu, kan....

Ni kat sebelah atas. Kalo kat bawah lagi nampak menyeramkan, huhu...
Sayanglah.....sbb kerajaan dh keluar belanja berapa byk dh....tp tak dapat sambutan dan akhirnya terbiar sepi mcm ni....
Padahal kat sini leh nampak pemandangan yg cantik...**Leh google imej R&R Tasik Raban suatu ketika dulu...
Leh nampak jambatan yg merentasi tasik raban....iaitu jalan penghubung yg telah menyebabkan laluan dari Kuala Kangsar ke Lenggong tak sampai sejam lebih mcm dulu2.  Setengah jam pun dh leh sampai dh kalo dari tol K.Kangsar tu utk ke Lenggong.. Aku penah rasa perjalanan dari KK ke Lenggong ni satu jam lebih sbb hiway ni lom siap lagi. Dan paling bosan bila nk menyampaikan dari Gerik ke KK....lebih dari 100km jaraknya masa tu. Skang ni bila dh ada hiway...mudah dan menjimatkan masa pengguna2 yg berulang-alik Lenggong, Gerik mahupun nk ke Kelantan.
Bergambar ngan angah masyammm...
Angah yg teruja pertama kali outing sebagai pelajar mrsm lenggong, hehe...Guna uniform utk outing sbb nk beli baju batik angah hari tu takde saiz, ngee
Tempat ni dh terabaiiii sampaikan ia dh menjadi kawasan misteri nusantara pulak.
Semalam, abg balik dari keje...abg bawak balik satu citer, hehe. Rupa2nya penah sorang kawan ofis abg singgah & berhenti kat sini OTW balik dari Kelantan. Tak tahan nk buang air kecik. Kipas & lampu kat situ ada yg terpasang...mcm ada orang. P tandas...tolak pintu tandas tp mcm ada angin tolak dari dalam. Terus ler dia tak jadi nk tunaikan hajat, ngee..

Ni kat pemandangan belah lain pulak...tempat parkir utk lori dan bas kengkononnya...tp hampeh. Semuanya ditinggalkan begitu aje...
Kitorang pun terus ke bandar Kuala Kangsar...Angah dh lapar. Pagi tu cuma sarapan kuih muih aje. Kitorang pun pi ler kat gerai2 di tepi sungai Perak tu. Sambil makan sambil cerita. Tapi tak tercekik ler...., hihi..
Aku amek patin tempoyok ler. Tp masakan tempoyok dia kureng ler...ngee..
Dh selesai makan...kitorang gi ke arah tepi sungai Perak. 
Nak wat per?? nk terjun sungai ke?? hehe...

sambung...

Nota ALONA:-
~Pertama kali outing ni...selalunya dh mula cari tempat2 utk lepak2 utk outing kesekian kalinya nanti, hehe..

8 comments:

Nad MamaZN said...

Apa agaknye citee angah tu, haha! Sebuk jek =P

Bestnye k kangsar, saya suka!

Sayang tmpt tu dh jd gitu
Xdpt sambutan

CheNamNam said...

dekat dengan kuala kangsar ker kak?

sayangnya kawasan tasek raban tue dibiarkan macam tue...macam best jerk tepi tasek..dulu pernah dengar jugak ader restoren ikan bakar best kat tasek raban tue tapi tak tau lah kat mane sebab tak pernah pegi...

wantie said...

akak sekarang ni dok outing ngan anak anak je la. mana tak nya semuanya dok MRSM yg berbeza.

hmm.. kak. banyak tul projek gajah putih

Rinna said...

Sayangnya tempat cantik2 x di pelihara dengan betulkan..

Zura@Iwan said...

sayangnya kan..rasanya penah lalu jambatan ni..

Kesuma Angsana said...

lepas rindu kat angah ye !

atty's said...

x sabar nak dgr citer angah..
lama nya tak masak tempoyak..budak2 kt umah ni tak reti makan ..tu aty takde geng

Ena's Palace said...

Satu kebaziran je kan...da buat lawo2 pastu terbiar