Thursday, February 14, 2013

Majlis kesyukuran....

12.02.2013
SELASA

Sementelah ayah, fadel dan dayah datang ke umah kitorang ni...tetiba terlintas ler pulak aku nk buat sikit jamuan makan2 bersama keluarga. Rasanya, masa ni lah yg paling sesuai utk aku tunaikan nazar aku beberapa bulan yg lalu (sbb baru jer dapat tau keputusannya, alhamdulillah)...

Maka, sepantas perancangan, pantas jgk ler otak aku merangka apa menunya dan perlu meminta pertolongan 'pakar' utk menjayakan menu2 ni agar leh siap sebelum majlisnya, hehe.
Aku pun kol mak mentua aku...mintak tolong mak masak gulai lemak nenas ngan tulang ikan masin, hehe. Mak ngan besar hati bersetuju utk menolong menantunya ni, ngee..
Pastu, aku gi umah kak nor...mintak tolong dia dan Yui buat agar2 bandung (sirap + santan) dan buat sambal belacan. Wahh, nasib aku mmg sangat baik sbb mereka2 pun ngan senang hati nk menolong aku, hehe. Tocey2!!!!
Maka, aku pun bergegas ke pasar dan pantas membeli bahan2 mentah yg diperlukan.

Dh selesai beli...maka terus hantar bahan2 mentah yg mak perlukan utk gulai lemak nenas (mak masak kat umah mak) dan bahan2 utk kak nor & yui buat sambal belacan dan agar2 (kak nor buat kat umah dia).

Aku pun kena pantas jgk ler wat keje2 kat dapur. Siang ayam, potong ayam dan sebagainya lah utk menu sambal ayam. Cabai yg dikisar mmg dh siap aku wat stok dlm peti sejuk tu. Sambil goreng ayam...aku pun masak nasik utk kali pertama. Ayam pun kena goreng 3x. Maklum ler...periuk nasik, kuali sume jenis sedang2 aje..hehe.
Dh siap...terus tumis utk wat sambal lak...
Nasik dh masak....masak pulak lagi nasik utk kali ke-2. Sembilan pot semuanya.
Sambil tu goreng ikan kering bulu ayam & popedom......

Tak lama tu mak & abah pun sampai.............mak bawak lemak nenas dan buah betik yg dh siap dipotong.
Kak nor pun dh siap wat sambal belacan dan bonus...............sambal nyok!!! wuuuuhu....

Mintak tolong Sela goreng sayur kobis. Kebetulan ayah bawak 2 bijik kobis yg dibeli di CH masa OTW nk datang sini. Tp buat cuma setengah bijik aje sbb kobis tu besar.
Alhamdulillah, ngan pertolongan abg, mak, Dayah, Sela, Kak nor, Yui dan anak2 sedara....akhirnya semua menu pun siap dan boleh dihidangkan di depan. Terima kasih....terima kasih!!!
Majlis kesyukuran, doa selamat dan tahlil dipimpin oleh abah....
Amek gambar guna kamera Fadel, hehe..
Nampak tak barang2 kat belakang yg ditutup tu?? hehe...tu semua barang2 angah ngan akiss ler tu. Kena tolak2 ke tepi utk bagi ruang majlis tu.
Kak idah tu bkn tertido ye....dia tengah menghayati bacaan2 tahlil tu...
Doa yg diaminkan....
Selesai doa....majlis makan2 pun bermula.
Majlis ringkas aje ni....
Ini ler menu2 yg sempat dibuat dalam perancangan segera ni, huhu.
Betik, tembikai....ulam-ulaman pucuk gajus, ulam raja....sambal belacan dan sambal nyok!!!
Alhamdulillah, majlis 'segera' ni telah berjalan ngan lancar & sukses.
Terasa eratnya sillaturrahim sesama..........

Selepas Zuhur...Mak dan abah pun dh balik umah. Bukak karaoke suka-suki pulak sambil2 mengemas tu.
Saja lah pun...nk bg hilang tenson. Kebetulan amp pun amp baru, kan...hehe.. 
Selesai sehingga sebelum masuk waktu Asar, ngee..
Petang tu taiko yg konker mic ni, huhu.
Sambil2 dgr dorang nyanyi...sambil2 ngemas2.

Lepas2 tu...sesi makan2 ulangan telah diadakan. Waktu tu Anas dan Piluih pun ada. Alhamdulillah, lauk pauk, sambal2 abes licin. Senang keje2 mencuci bekas2 yg dh digunakan, hehe..

Majlis bersurai...........

Dh selesai Asar....maka siap2 pulak nk keluar ngantar along balik ke asrama dia...

Nota ALONA:-
~TERIMA KASIH pada kawan2 yg sudi masuk singgah membaca entry2 aku yg berderet2 semalam. Sebenarnya entry tu dh dibuat lama tp sengaja semalam baru siarkan. Tak sangka...kawan2 gi jugak membacanya dan ada yg meninggalkan komen.
~InsyaAllah, esok aku leh BW jengok2 cerita2 kawan2 yg dh tertinggal.

6 comments:

el said...

sambal nyoq fevret el tu adoiii mlm2 ni wat el lapar nasi pulak hahahahahaha

alhamdulilah rmi yg bantu akk..ringan sikit beban yea...

Nad MamaZN said...

menu sedap2
saya kelaparan tengah2 malam buta ni, huhu!

Gieyana said...

alhamdulillah kak..

Sedapnyer menunya..:-)

Rinna said...

Alhamdullillah..majlis berjalan dengan lancarnya.. tgk menu pun sedapnyaa.. :)

No'oi said...

:) Aku mmg suka baca entry ko...
Love it so muchhh....

ibuayu said...

wah seronok berkumpul n makan2...