Saturday, February 16, 2013

Daftar akiss...

13.02.2013
RABU

Bersedia nk membaca?? panjang citernya ni, hehe..

Pagi tu...kitorang menghantar akiss ke tempat belajarnya yg baru.
Susun2 barang kat avanza ayah. Ramai yg ikut gi ngantar tp cukup jer naik satu avanza, hehe.
Selain aku ngan abang...angah pun berkesempatan ikut hantar adik dia ke sana. Ayah, fadel dan dayah pun sekali jugaklah sudi meneman kitorang gi hantar akiss..

Dlm perjalanan tu...kawan akiss yg sama dpt tawaran utk ditempatkan kat sana kol...bagitau nanti ada sesi taklimat laa...apa la...bla..bla..bla.
Anak pempuan aku tu jenis cepat risau. Jenis tak suka wat salah, jenis tak suka kena denda.....aduhaii, bila kawan dia dh 'ganggu' mcm tu...mula ler dia risau ntah apa2.
Aku bgtau ler dia...dalam surat dh bagitau tempoh daftar dari kul 8.30 sampai kul 12 tengahari. Apa yg dia nak risau?? Tambah pulak...dh ada pengalaman 2x daftar along. Mula2 kat Pengkalan Hulu...pastu form 4 tahun lepas kat Taiping pulak. Sama jer pun....

Taklimat yg dimaksudkan oleh kawan akiss tu cuma akan diadakan sejurus selepas selesai sesi pendaftaran jer...huh!!! Risau ler tu nanti dia tak dapat nk daftar, kahhhhh....akiss...akis...ntah ler anak ibu sorang ni.

Singgah sarapan pagi kat kedai di simpang 3 tol bukit merah tu...
Pastu, kawan akiss tu 'ganggu' lagi...bgtau dia pakai baju putih dan kain hijau iaitu uniform sekolah kementerian. Akiss mula risau balik, hishhhhh!!! geram tul aku!! Tak reti2...tak paham2 budak akiss ni. Dh ckp berapa kali dh...
Tapi mgkn disebabkan 'gangguan' kawan akiss tu.....telah menyebabkan aku teringat yg baju2 kurung uniform akiss (peach+coklat dan biru muda+biru tua) serta 5 pasang baju kurung yg akiss dh gosok tak dibawa bersama. Dh tertinggal kat umah.............adeiii!!! Camne leh lupa ni?? Aku ni dh ler sebok nak ingat mcm2 hal....dok masukkan barang dlm kete lagi, nak ingat fail borang2 lagi, sampul x-ray lagi....hmm...

Akiss dia tau apa?? nangesssss aje lah. Nanges tu bkn sebab apa.....sebab risau kena marah, risau abah dia takmo pusing balik umah amek baju2 tu...........huh!!!
Ni ler kelemahan akiss...cepat risau. Lebih teruk dari aku dh ni. Sampai makan pun dia tak mau...selera dh hilang, kuikui...kelakar pulak ler budak ni!!
Aku belikan dia roti utk alas perut dia nanti.

Dh selesai makan....nk tak nak kena jugak ler balik umah amek baju2 yg dh digosok tu. Makan masa dekat setengah jam jgk ler pusing dari Bkt Merah ke umah kitorang tu, ish..ish..
Baju tu Akiss dh gosok siap2....sangkut dlm almari dia. Dh tersorok dlm almari...sape pun ler tak ingat, kan...selain diri sendiri. Takpe laa...aku ckp kat akiss, semua ni ada laa hikmahnya. Nk bg reda rajuk dia.

Bila dh amek baju2 tu....terus lah ikut hiway aje dari Kamunting tu. Kalo idak kitorang nk masuk hiway kat Bukit Merah tu aje.

Dh sampai....terus ler gi daftar. Mudah jer...sebab orang dh tak ramai. Ramai yg datang awal2 lagi. Semua kaunter (dari kaunter 1, 2, 3 & 4) tak perlu nk beratur dan menunggu.
Ni kat kaunter yg ke-2
Kaunter ke - 3. Yg berdiri bertali leher belakang tu lah pengetua maktab tu, hehe..
Kaunter ke - 4
Masih di kaunter ke 4....cilok gambar fadel lagi...hehe.
Masih dlm urusan, huhu..
Selesai kat sini...2 orang helper (dari kalangan pelajar pempuan form 5..) membawa kitorang ke koperasi maktab utk membeli keperluan kat sana seperti set cadar + sarung bantal, baju t-shirt lengan panjang utk pjk (saiz 36 abes...kena tempah), kain pasang (batik) 4meter utk ditempah.............dan buku2 latihan.

Kat dlm koperasi..dh dapat set cadar & sarung bantalnya. Opps, mende warna-warni kat rak dalam gambar tu akiss tak perlu lagi, ye.........tp aku dh ajar laa cara2 nk pakai mende tu kot nanti dia 'dewasa' semasa di sana.
Dh selesai di koperasi....2 orang helper yg comel2 tadi bawak kitorang ke pendaftaran asrama pulak. Ada lagi borang utk diisi, aduhaii...Tapi tak perlulah nk isi kat situ jgk, ngee..

Selesai kat situ...helper bawak kitorang ke dorm akiss. Hostel dorang 2 tingkat aje dan akiss di tingkat atas tapi di bilik yg terdekat ngan tangga, hehe. Tak de ler jenoh mengangkut barang2 dia...
Dalam 1 bilik ada 4 buah katil...bermakna ada 4 orang pelajar menghuni di situ.
Dalam dorm akiss..Bantal mmg kena bawak sendiri. Beli bantal cap Giant aje, hehe..
Masa masuk sini....baru ada sorang pelajar. Datang dari Parit Buntar aje....dekat bebeno dia, ye.
Akiss leh pilih nk katil mana. Akiss tak pilih yg dekat ngan pintu...sbb nanti terganggu bila orang bukak tutup keluar masuk keluar masuk, kan...ngee..
Seperti biasa....hari pertama ni semua ahli keluarga leh masuk dorm tolong2 kemas, ngee..
Sementara akiss susun sendiri barang2 dia (sebab nanti dia sendiri jgk nk cari dan nak guna barang2 tu).....aku pun mengisi borang..
Tekun menulis borang2 dan kad outing. Siap kena tampal gambar sekali.
11.50pagi...dh kedengaran pengumuman utk ibubapa ke dewan besar mendengar taklimat kul 12 nanti. Kitorang pun turun ler. Tambah2 pulak kawan akiss tu kol hp aku...bagitau kena masuk dewan utk dengar taklimat....kahhh.. Hai laa kawan akiss sorang ni, mm...kalut tul ler!!!
Di depan pintu bilik akiss...nk keluar dh ler ni....
Fadel, dayah, ayah ngan angah dok santai2 kat pondok wakaf. Sian ler dorang kena menunggu, huhu. Tp dok dlm dewan pun panas...hangat!! Ekon ada tp wiring tak berfungsi lagi. Suis takleh nk on...sebab kontraktor baru jer pasang. Tak sempat ekon tu nk beroperasi hari tu sbb cuti CNY berapa hari....kan??
Aku dok depan ngan abg. Biasalah...kusi belah depan mesti kosong byk. Kusi belakang dh penoh!!! Sebelah kitorang ni pelajar2 form 4. Akiss dan pelajar form 1 kena dok kat belah sana..
Masa mula2 majlis...kena nyanyi lagu Negaraku tu biasalah. Tapi lepas lagu Negaraku tu.....kali ni kena nyanyi lagu negeri Pulau Pinang...huhu. Pertama kali aku dgr lagu negeri ni. Mmg tak tau ler nk nyanyi camne...dengar jer sambil berdiri tegak. Sedangkan lagu negeri Perak pun aku tak hafal lirik dia, ngee..

Dalam ucapan pengetua...mcm2 info ler beliau bagi...
Dengar ngan penoh tekun...Sepatutnya angah pun kena dengar jgk ni...sebab info ni umum. Angah daftar esoknya mesti takde taklimat mcm ni, kan...sbb dia dh tangguh sehari.

Pelajar2 baca ikrar maktab...Pelajar2 tingkatan 4 ni ramainya dari kalangan pelajar2 situ jgk...dorang kat situ dari form 1 - 3 dan amek PMR kat situ..
Selesai ucapan pengetua...ada jgk taklimat dari ketua guru asrama, PK H.E.M....dan dh tentu semua dalam dewan tu dpt nombor2 mereka utk dihubungi sekiranya ada sebarang masalah.
Belakang kitorang ni namanya Trans Garden...Ada 10 buah gerai dibina utk pelajar2 belajar berniaga (selalunya makanan ler, kan..hehe) pada Sabtu malam Ahad cenggitu lah....
Sebenarnya...bahaya jgk gerai2 mcm ni, ngee..
Bahaya bkn apa...bahaya kat Akiss ni...hehe, paham2 aje lah budak2 dok asrama ni...lapar semedang!!! hehe..Nanti jd mcm aku masa dok hostel vokay dulu-dulu, kuikui...

Selesai kat situ....terus ke pondok wakaf tempat fadel, dayah, ayah dan angah lepak tadi.
Tgk fadel ada pegang sebatang gelung...
Ada anak kucing kat dalam rupa2nya.
Aku ingat Fadel yg masukkan...rupa2nya anak kucing ni yg masuk sendiri kat situ sebab dia ni mmg penakut betoi. Tu dia nyorok dlm tu...melindungi diri.

Sementara akiss gi makan kat dewan makan...kitorang pun keluar gi makan kat kedai Kari Corner. Ni kali ke-2 aku ngan abg singgah makan situ. Mula2 dulu singgah selepas wat job kat Taman Sempadan, Nibong Tebal....dekat bebeno ngan MRSM Transkrian ni, hehe..

Dari situ...gi ke pekan Parit Buntar. Nak cari t-shirt putih berkolar angah lagi sehelai dan jalan2 cuci mata. Tapi...tengah menunggu baki pembayaran..akiss dh mesej...bagitau ada borang kena isi lagi. Waktu tu dia dalam perjumpaan homeroom kat dewan besar. Hmm...ntah ler.
Tu sebab akiss ni elok ler dok kat asrama. Bg hilang sket perasaan cepat risau dia ni....

Bila dh masuk semula ke dalam kawasan maktab...terus ler aku gi dewan besar nk settle apa yg akiss risaukan sgt tu. Takde apa pun sebenarnya. Cuma amek borang...isi kat tempat lain...nanti cikgu penasihat homeroom akan minta kemudian. Kalo guna hp...kena amek borang kebenaran bawak hp...camtu aje.

Aku ngan akiss terus naik dorm dia semula. Yg lain dok dalam kete layan citer Lagenda Budak Setan 2, hehe..Sebenarnya, waktu tu ibubapa leh bawak anak keluar sampai kul 6petang...gi membeli apa2 barang yg diperlukan lagi atau lepak2 kat mana2 yg berdekatan lah. Tp kitorang tak wat mcm tu lah..saja nk bagi akiss rehat kat dlm dorm. Lagipun, Ahad ni aku nk gi jengok dia lagi. Nak bagi hp kat dia...iaitu hp yg cuma leh kol dan msj aje. Takleh nk bluetooth, takde kamera, takleh nk mms dan lain2..

Bila masuk dorm akiss tu...katil semua dh penoh. Ada sorang pelajar tu...datang dari Janda Baik. Lagi jauhhhh.. Mak dia kata...nk wat mcm mana. Jauh pun jauh laa. Mujur ler dia ada biras dok kat Kulim. Apa2hal...sedara yg tu ler dia dok harapkan.

Sambil tolong2 betul2kan barang2 akiss...aku isi borang yg baru dapat tadi. Lah...............abg kena sign pulak. Aku pun kol abg panggil naik atas utk tandatangan.
Akiss kata dia nk mandi dulu. Tu yg kitorang dok tunggu jap sampai dia selesai dh siap tukar baju. Dh salam2 peluk cium dia, titipkan nasihat, bla..bla..bla...aku ngan abang pun turun ler gi ke parkir keta.

Sedih jgk laa...nanges tu sudah semestinya. Tp nanges2 pun aku tetap berharap agar dia cekal, kuat semangat, berani dan semuanya berjalan ngan baik.

Dari situ...balik kitorang ikut jalan lama. Singgah kat pekan Bgn Serai....nk minum petang. Seperti biasa...singgah kat restoran desa permai.

Dahaga...air aku cepat jer abes, huhu..Oder makan nasik goreng spesel. Kongsi ngan abg.
Yg lain2 makan laksa...
Sampai umah masih lagi petang...
Lepas Maghrib...dh salam peluk cium ayah, fadel dan dayah pun mula ler bergerak balik ke Bentong.

Malam tu...angah dh gosok2 uniform dia, baju melayu putih 2 pasang, ngan seluar slack itam 2 helai...terus jer dia gi sangkut kat dlm alza....takut lupa mcm akiss pagi tadi, kahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....

Khamis petang akis ada kol. Petang tdi pun akiss ada kol. Sekejap jer...tak sampai 1 minit pun. Guna public phone kat dlm kawasan maktab ler tu. Saja...takde apa pun. Dari suara dia...aku dgr ceria laa. Tak mcm susah hati pun, hehe.
Esok, pelajar2 baru ada rombongan. Mcm form 1 gi tempat lain. Form 4 gi tempat lain...tp tak jauh ler...dalam negeri aje. Jadi lah, buat dorang seronok2 kan.

Angah kat Lenggong pun sama lah. Aktiviti pagi sok gi rombongan utk aktiviti luar. Angah kata diorang form 4 mungkin gi mendaki Bukit Larut...

Nota ALONA:-
~Hai lah anak........

6 comments:

ibuayu said...

bagus akiss ya takdelah nangis nak balik....

Nad MamaZN said...

cerita ni yang saya dok tggu2, hehehe
pasni nak bace citer pasal angah plak :)

kawan akiss tu 1 skolah dgn akiss sblm ni ke? haru betoi la ye..dh org tu nak tenang2, jadik risau balik, hehehehe

el said...

hahahah lawak kwn akiss tu tp at least bgs jugak dia alert sntiasa..xdelah kita lupa..

alhamdulilah ceria npk dia ye kak..

Gieyana said...

mmg complete betui story akak...apa perasaan akak ms tinggalkan akiss? Hihihi...tetiba sy lak rs emo bila bc part nk tinggalkan akiss tue..hihi..:-)

wantie said...

bahagianya jadi akiss. time nak daftar sekolah sekali pak ngah pun ikut mengantar. betuah nya kamu.

akak pun bertuah jugak sebab dapat anak anak yang menjadi la kata orang..

ieda immi said...

alhamdulillah akiss ok ..
ceria aje kan ;)