Monday, February 4, 2013

Ikut Parit....

26.01.2013
SABTU

Ahaa...dari Pasir Salak...kitorang ikut Kg. Gajah dan kemudian terus ikut Parit utk balik ke Taiping.
Nad:- Mmg balik tu hasrat mula2 nk ikut Seri Iskandar-Tronoh. Kengkonon nk singgah kat kilang keropok Tronoh tu beli keropok kering dorang (sedap tau...tahan rangup)...tp tak jadi lah nk ikut jalan tu.

Aku cadang kat abg ikut Parit pulak kali ni. Bkn apa....sbb aku ni mmg tak penah langsung sampai sini. Nk tengok jgk mcm mana rupa tempatnya, kan!!

Ok jgk jalannya...dari simpang 4 jalan utama tu tak jauh sgt lah nk ke pekan Parit. Berbelas kilometer aje. Tp laluannya tu mata kita leh ler selalu ternampak sungai Perak di sebelah kiri.

Dh sampai situ..kebetulan ada pasar malam...
Bazar di pekan Parit..
Antara suasana kat dalam pekan Parit...
Dh nampak signboard utk ke Kuala Kangsar...Nampak stesen minyak Caltex di situ. Nak gi singgah??
Mgkn jam besar ni antara mercu tanda di Parit...
Dalam laluan nk ke Kuala Kangsar tu...tak lama tu leh nampak MRSM Parit di atas bukit di sebelah kanan. Berdekatan ngan sungai Perak jgk. Mcm MRSM Lenggong yg jugak berdekatan ngan sungai Perak....
Sungai Perak yg perlu direntasi utk ke Kuala Kangsar. Sebenarnya jalan ni leh ke Beruas jgk. Kitorang leh jer nk ikut Beruas semula utk balik ke Taiping. Tp masa datang tu dh ikut Beruas...balik ni nk ikut Manong pulak, lah..
Tapi lalu Manong ni kan....ada 2 laluan tu kita kena lalu jalan yg mcm naik roller coaster....menjunam ke bawah.....wiiiiiii...........dan naik semula ke atas, yipppie!! jauh jugak menurunnya baru mendaki naik semula...fuh, enjoy lah!!! hahaa...
Bulan penoh...
Bulan diliputi awan. Mcm biskut dh kena gigit!!! hehe..
Walaupun malam...tp aku dpt jgk ler tengok macam mana sepanjang laluan. Ada kampung2 di tepi sungai Perak...leh tgk pekan Manong dan akhirnya sampai ke Kuala Kangsar.

Dan....kitorang singgah pulak kat stesen minyak PETRONAS di Padang Rengas...........

Nota ALONA:-
~Puashati ngan perjalanan ni...dapat melalui byk tempat2 yg aku tak penah sampai lagi.

7 comments:

Nad MamaZN said...

Jauh gak perjalanannya tu..
Tp saya suka, sbb dpt.tgk tmpt org

wantie said...

jauh jugak tu noh. tapi kalau dah suka nak lihat pmandangan tak terasa la jauhnya tu kan.

sebab du buai dek pemandangan

Kesuma Angsana said...

gambar2 yang cantik ni

Rinna said...

Cantiknyaa pemandangan jam besar tuh... Tak pernah lagi sampai ke Jam besar kat Parit tuh. :)

el said...

kuala kangsor kpg teman hehe

Zura@Iwan said...

belah sn ada adik badik belah mak...tp jarang pergi..adik badik jauh gk le..hehe..

mmg sejak dua menjak lps ...asyik bulan penuh je kan..

Ena's Palace said...

jauhnye berjalan..
cantik la gamabr2 tuh..