Friday, February 22, 2013

Sunyi...

Sejak semua anak2 dh masuk asrama....rumah ni mmg sunyi.
Waktu siang...hanya bunyi kipas berpusing dan bunyi burung yg kedengaran.
Nampaknya aku dh rasa apa yg mak dan ayah aku rasa dulu. Masa aku dan adik aku dh tak tinggal di rumah setiap hari. Aku dh kawen......adik aku pulak gi belajar kat UiTM Shah Alam dan kemudian menyambung pengajiannya ke UTM Skudai pulak.

Kalo tanya sedih ke dak anak2 semua dok asrama ni???????????...
Ish, mmg ler sedih. Sedih sbb dorang dh dok asrama dan cuma balik umah ketika cuti yg dibenarkan aje. Dh takde riuh rendah ngan suara dan keletah2 dorang setiap hari selepas balik dari sekolah.
Bertambah sedih bila memikirkan keadaan dorang kat sana mcm mana, itu ini begitu begini. Tp jauh sudut hati aku ni...aku tau dorang mampu mcm along. Malah akiss dan angah mgkn lebih bersedia dari along sewaktu mula2 dok asrama tahun 2009 dulu...
SEBAB?? sebabnya....dorang dh byk dengar cerita dan pengalaman2 dari along dan kemungkinan besar dorang dh tau sedikit sebanyak ragam kehidupan di asrama.

Alhamdulillah, anak2 aku ni byk yg boleh buat. Leh seterika baju sendiri, leh lipat pakaian sendiri, leh basuh baju (wlpn jarang kat umah basuh baju ngan memberus)....Kat asrama dorang perlu basuh pakaian kecik, tudung dan stokin sendiri. Baju2 lain leh hantar dobi aje...dobi berbayar tiap2 bulan, kan...huhu.
Menyapu, kemas2 umah, basuh pinggan mangkuk. Anak lelaki ke pempuan...sama aje aku mintak tolong dorang buat kat umah ni.. Itu yg membuatkan aku rasa yakin dorang leh bertahan tinggal di asrama walaupun along dan akiss ketika masuk sekolah berasrama ni kala usia 13 tahun...dan angah ketika usia 16 tahun.

Ok, berbalik pada kesedihan ni. Aku ingat masa aku dh balik dari hantar akiss...aku akan menangis sampai penoh air mata setempayan..rupa2nya tidak. Aku mmg menangis tp tak seperti yg aku sendiri sangka. Mcm tu jgk selepas hantar angah sehari kemudiannya.....Hati aku seolah2 dh bersedia ngan situasi ni sejak dorang isi borang permohonan lagi.
Ini bkn bermakna aku tak sedih.....uish...sedihhhhhhhhhhhhhh sangat tp air mata takmo keluar banyak. Padahal aku adalah spesis ratu air mata jgk ni!!!! Kucing hilang pun aku dh leh nangis merambu2 keluar air mata.....huhu.

Mgkn sedih aku ni sedih dalam gembira kot...........Ye lah, impian anak2 nk belajar di asrama penoh tercapai, kan..

Mcm ni lah.....sebenarnya bagi aku....pendapat aku........................
Aku dh lalui satu peristiwa yg lebih sedih daripada ini. Aku dh nangis lebih dari had utk peristiwa tersebut. Aku sendiri dpt rasa.....tahap kesedihan aku ni dh lebih dari biasa. Level sedih aku dh naik...Paras kesedihan aku dh berubah. Meternya bertambah tinggi kerana peristiwa itu. Jika sedih aku masih tak sampai level tersebut....aku cuma menangis sket aje. Tak sama seperti ketika along masuk asrama tahun 2009 dulu.

Nak tau peristiwa tu peristiwa apa???
Mgkn ada yg dh betul tekaannya................iaitu peristiwa emak kandungku telah pergi utk selama-lamanya menemui Maha Pencipta pd 7/6/2012. Ok, tgk!!! aku baru buat ayat mcm ni.....air mata aku dh bergenang....Itulah kesedihan yg paling mendalam ketika ini. Walaupun aku redha dan pasrah ngan ketentuan Ilahi tetapi kesedihan itu tetap tak dapat dibendung....kerana orang yg menyayangi aku sejak tahu aku telah berada di dalam rahimnya telah pergi utk selama2nya...
Tiada lagi kucupan mesra, titipan nasihat dan peringatan, tiada lagi kedengaran suaranya, tawanya, sedih dukanya............cerita2nya..........Oh, waktu ni air mata aku dh meleleh2 membasahi pipi.

Berbeza ngan situasi anak2 masuk asrama ni. Walaupun mereka sudah tinggal di asrama....namun aku masih berpeluang utk mendengar keletah mereka, memberi dan mendapat sentuhan listrik mereka......Alhamdulillah.
Togey.......antara yg menghiburkan hati walaupun dia dok luar aje tak masuk umah tp dia kucing yg baik. Sentiasa berada di area umah dan tak gi merayau jauh2 pun.
Ada kucing pun....bila dilepaskan dari kandang setiap pagi.....mereka dok lepak kat luar, main2 tp leh laa jgk nk menghiburkan hati yg sunyi ni, hehe..
Cuma Vee aje laa yg akan masuk umah dan sebenarnya nk mintak makan (lagi) aje....huhu..

Rindu??
Hmm....aku ni selain seorang penyedih...aku jgk adalah seorang perindu...........

Tp tak mengapalah.....demi masa depan mereka...adillah jika semua berada di institusi yg sama. Semoga nanti tidak timbul yg ni berjaya sbb belajar kat mana...yg ni kurang berjaya sebab belajar kat mana. Skang ni semua dh berada di landasan yg sama. Belajar lah baik2 demi masa depan. Di samping tu jangan dilupakan jati diri sebagai umat Muhammad s.a.w bersama nilai2 murni bangsa sendiri..............

Hari tu akiss soh aku telepon dia balik. Mcm2 dia nk citer, katanya.
Bila dh berbual2 ngan dia tu......dia siap cakap, "ibu ni mcm seronok je akiss dok asrama..."
....ish..ish..budak ni. Ada ke situ dia pikir. Dh dpt berbual ngan dia mestilah seronok, kan. Takkan nk sedih2 lak sampai soh dia balik.......jgn laa dok asrama.........belajar jer laa kat sekolah sini.....huhu. Apa lah!!!!

Nota ALONA:-
~Mmg kebiasaannya apa yg aku simpan dan kongsikan kat blog ni ayatnya pjg sebuah karangan, huhu...

5 comments:

Zura@Iwan said...

sy pun tacing bc entry kak ni...

alhamdulillah anak2 kak mereka pandai berdikari...kak bjaya mendidik mereka...

tp tu la kan kak..mmg rasa sunyi betul tk..huhu...sabar byk2 ye kak..

Nad MamaZN said...

Biar pjg mcm mane pun, tiap-tiap ari, saya tggu entry baru dr akak..

Saya tumpang gembira dan bangga dgn akak n suami sbb anak anak akak dh berjaya ke asrama.. Panjang lg perjalanan hidup dorg.. Blum p u plak.. Ntah2 sorang ke london, sorg ke ireland, sorang ke jepun.. Sape tau kan? Hehe

Doa ibu n abah la yg dorg harapkan

Saya ni jauh lg.. Nak tggu zakwan n nayli besar dulu :)

atty's said...

itulah yg kita semua akan alami kan lona..aty pun ..nanti adik lak ..continue belajar..ni pun ada firdaus,Hari jumaat dia dok ngn nenek smpi ahad teman nenek..kdg mmg aty sorg je kt rumah..sunyi tp nak buat camne..along bz keroje..itu lah hakikat kehidupan..

Kesuma Angsana said...

faham sgt kesepian tu. doakan saje utk kebaikan anak2. sesekali tinggal berdua ok ape hehehe

el said...

mmg akk seorg penulis yg hebat :)

el igt sewaktu el dok hostel studi
xpenah sumur idup berjauhan ngan mak
mmg hati tu dah sedih..tp x kuar air mata..mak pun sm cool jek..tp smggu pas tu..mak balik pun el x ngis lg..tp dlm hati x tau lah mmg sebak sgt2...mlm pulak dah meraung..tp xdelah meraung kt org..diam2 je lah..ckp

makkkkkkkkkkkk el rindu mak..mak el nak makkk..makkkk sian el mak..el xde sape2 kt sini..menangis lah xhenti2..pas2 kan kak..el ada tulis surat kat mak..ms tu el xde hp..main tulis2 surat..el cite lah mcm2..el pos kat mak...

dah lama dah tu kan..berbulan2 kan..barulah el tahu...adik el cite.."kak ritu mak sorg2 lam bilik bc surat akk...mak ngis kak..
time tu el dgr..el terus sebak n ngis..rupanya mak pun rindu kt el..cuma dia xnak tunjuk..adoiii kak el pun dah ngis ni bila teringat kisah tu..huwaaaaaaaaaaaaaa

makkkkk el syg mak