Wednesday, February 27, 2013

Jom naik bot Kuala Kangsar...

24.02.2013
AHAD

Dh kenyang...kitorang gi ke tepian sungai Perak di Kuala Kangsor ni. Ingatkan sj nk dok tepi2 tu jer melepak. Tp tiba2 dengar kat jeti tu dok panggil sape2 nak naik bot...bot dh nk jalan dh. RM6 utk dewasa dan naik bot selama lebih kurang setengah jam..
Abg kata...jom ler naik. RM6 jer sorang, hehe..(harga utk kanak2 tak perasan pulak berapa, ngee)...
Aku pun pikir....boleh laa, kan. Nak merasa menyusuri sungai Perak ngan bot ler pulak. Hari tu menyusuri ikut darat aje masa gi Teluk Intan tu, kan...kehkeh...
Pakai jaket keselamatan....dapat yg baru punya, yeayy...
Jom naik bot Kuale....
Lom jalan lagi pun dh amek gambar....hehe..
Angah baru bersedia nk bergambar..
Abang ngan senyuman comel nya...hihi...
Ok...bot dh kat tengah2 sungai dh....
Mula2...ronda sampai melepasi jambatan tu dulu...jambatan tu dari bandar kuale nak ke sayong...
Muka seronok......
Dh nak sampai bawah jambatan dh...
Lalu di bawah jambatan yg menjadi laluan mudah utk ke sayong. Dulu kena lalu lagi satu jambatan tu...jauh sket ler. Kalo nk cepat...naik bot utk menyeberang. Tp sejak dibina jambatan ni....senang ler orang sayong nk ulang alik ke bandar.
Dh pusing dari jambatan....terusss jurubot bawak sampai nampak kubah masjid Ubudiah yg menjadi kebanggaan orang Kuale ni...
Pastu, pusing balik sampai semula ke jeti....abes citer...
Puas hati lah dpt naik bot menyusuri sungai Perak kat Kuale ni...
**Aku ni nama aje anak Pahang...tp sentuh air sungai Pahang yg terpanjang di Semenanjung Malaysia ni pun tak penah lagi, kuikui.

Dari situ...sempat ler gi beli talipinggang baru utk angah. Talipinggang yg dia dok pakai tu dh sopek2 pvc dia, hehe. Sian abg tengok, ngee...
Kemudian bergerak ke The Store utk beli semekut (biskut) utk angah..Bukan aku takleh nk beli siap2 kat Taiping nu....tp saja je lah nk bagi angah tu rasa sendiri pengalaman membeli stok biskut utk dia ngap kat hostel tu, kan...hehe...
Abang bergambar ngan penyu. Sama tak senyuman abg ngan senyuman penyu tu??? hihi..
Dari situ....terus aje kitorang ke arah Lenggong semula. Abg nk explore Lata Kekabu....
Kot best....leh jadi tempat lepak2 bila outing ngan angah lagi nanti...

Nota ALONA:-
~JOM!!

11 comments:

Rinna said...

Seronok gak yer..meronda2 dlm bot plak.. :)

Kesuma Angsana said...

sesekali berbot ni seronok juga ye

atty's said...

memang seronok naik bot..selalu naik bot lelama lebih 1jam..kalau g langkawi buat mangrove

ayu Ismail said...

Penuh aktiviti hujung minggu ya..best tengok naik bot .akak pernah sampai sana tapi x pernah naik bot

Zura@Iwan said...

Tak penah naik boat kt kuala lagi...hehe..

best gak ronda2 naik bot ni..berangin je..

#mmg sama la senyum abg fadzil ngan patung penyu tu..haha

Nad MamaZN said...

Samaaaa ! Cuma mata hubby akak tak hijau cm penyu hihihihi

Ena's Palace said...

Sonoknye tgok jenjalan nek bot tu...kat melaka ni pun ada...tapi tak pernah pun naik jugak hahaha

wantie said...

wah nek bot tu ronda je la. nak jugak nek klu cam tu

el said...

oh kuale kangsor kampung teman tu
dulu el sllu nek bot ms time2 sekolah g umah kwn sayong sn tu..xde nak pakai2 jaket..la ni pakai jaket siap round2 no hahaha
kalau ada besday raja perak tu fuh mmg hapening kat area sungai perak tu kak..mcm2 ada cam pesta suda hahaha
kak perasan x ada sekolah menengah atas bukit tu jln nk pi istana tu..ha tu sekolah el dulu

sekolah el tu sekolah sejarah akk igt x JWW Birch ha tu sekolah umah dia dulu...dulu ms msok form 1 situ nak g tingkat atas mula seriau takut ada hantu JWW BIrch..kat sekolah tu pulak ada meriam..meriam tu lah nak serang dr musuh

lg satu ada tangga nak ke atas bukit..atas bukit tu baru sekolah..lau ikut jln bwh kenalah naik tga or jln sj..
kuala kangsar tu penah banjir besar smpi tenggelam kuala kangsar n tanda banjir tu ada kt salah satu anak tangga kt sekolah el tu..xtau masih ada lagi ke x..heheh oh pjg lebo lak el cerita..byk lg sejarah sekolah el tu..huhuhu lg2 pasal hantu lah hahaha

❤Kamsiah❤ said...

baru 2 kali kesana..tak sempat naik bot pun...lain kali boleh cuba..

Delimasari said...

wah2222 ronda222 menyusuri sungai yer --- teman pun belum naik lg bot kat situ - selalu balik pergi kat Lembah tu je