Friday, February 1, 2013

Ke Menara Condong lagi...

26.01.2013
SABTU

Dari majlis Firuz...kitorang menghala ke bandar Teluk Intan. Sambil2 tu aku sms Nad...mamaZN utk cuba nasib kot2 dia lapang...leh jumpa mesra kat bandar ni. Kebetulan pulak...rupa2nya Nad balik kampung dia ujung minggu tu. Nak kol terus tapi risau lak mengganggu tambah2 pulak tau hari tu dia menghadiri majlis cukur jambul anak sedara dia..

Sampai bandar...kitorang singgah zuhur dulu kat masjid apa namanya ntah kat tengah2 bandar tu..Masjid Sultan Idris Shah 2 kalo tak silap...aku dok baca kat peti tabung masjid tu...agak2 jer la, ni, ntah tepat ntah idak namanya...hehe.

Dh selesai...kitorang terus ke Menara Condong Teluk Intan.
Ni kali ke-2 aku ke sini..Kali pertama bulan februari tahun lepas. Owh, hampir setahun dh ye rupa2nya. Diam tak diam bising tak bising..
Gigih jgk gi kali ni gi sini lagi...harap2 leh masuk dalam dan naik daki tangga sekali, hehe..
Mujur......mujur kali ni nasib kami bertuah. Boleh masuk dalam dan rasai pengalaman berada di dalam menara yg tak normal ni, hehe..Maklum lah, kali pertama ke sini tahun lepas...tak dapat nk naik sebab pintu berkunci...kan masa kitorang gi dulu tu tengah cuti Hari Maulid Nabi...mm..

Parking susah jgk nak dapat sbb kat sekitar dataran menara tu dorang dh pasang kanopi utk bazaar CNY katanya...(kata budak jaga kaunter pendaftaran naik menara tu lah, hehe)...

Ok, masuk adalah percuma. Cuma sorang dari salah seorang aje kena tulis nama kat buku log.
Aku mcm budak2...tak sabar nk naik atas, hehe..Padahal kat bawah tu ada perigi, ada gambar2 info yg disangkut kat dinding. Malas aku nk membacanya, hahaha..
Ialah, asalkan tahu sebab apa menara ni leh condong, apa kegunaan menara ni dulu, apa yg penah terjadi kat menara ni dulu...udah ler. Tambah2 nk kejar masa ni, ngee..
Ni muka2 tak sabar nk daki tangga naik atas.
Tgk telaga ni pun kejap aje. Mcm biasalah...asal ada jer perigi mcm ni...mesti ada orang nk tabur duit syiling, mm..
Pandangan dari atas tangga kat tingkat bawah tu. Yg berpagar tu lah periginya. Gambar2 dan info2 kat dinding dalam menara ni aku ada ler tengok2 camtu aje...tak amek detail pun.
Tangganya sempit dan cerun jgk lah....tp aku ok jer daki ni ngan kasut wedges berapa inci ntah, hehe. Eksyen ler kan...pasal naik turun mendaki pun cuma 2x tangga mcm ni aje..kehkeh. Kalo lebih dari tu...mau berkaki ayam jer, hahaha..
Kat tingkat atas dh..
Haaaaiii....seronok rupanya dok kat atas ni tgk pemandangan sekitar. Kalo menghadap ke kuala sungai tu lagi syok ngan angin sepoi2 menerpa....tak terasa kepanasan di bandar Teluk Intan ni..
Abg soh bergambar kat sini..unsur framing katanya..
Kebetulan pulak rupa2nya pagi tu ada majlis kutipan utk GAZA oleh kumpulan kereta PERDANA tu...maka takleh ler nk bergambar ngan menara dari arah situ sbb dari arah situ baru leh nampak menara tu lebih condong...hehe..
Tinjau ke bawah lubang ni..wiiiii, sayup jgk ler.  Lubang yg paling atas ni adalah utk pemberat pengunci jam besar kat menara tu...
Orang kat atas tengok bawah...orang kat bawah tengok atas....
Tanglung CNY dipasang berhampiran menara...tp abg kata, tanglung ni dh lusuh. Mgkn tanglung dari tahun lepas masa kitorang gi dulu tu dorang tak ganti lagi, hehe.. Iye ke??
Pengalaman dok dalam menara tu?? Takde ler rasa senget sgt pun...badan kita masih leh stabil lagi, hehe..
Dh puas amek angin kat atas tu...akhirnya turun lah jgk..
Kitorang nk ke tempat lain pulak...
Hehe....kitorang menutup info tentang menara condong ni. Tp sebenarnya kalo suka nak tau info pasal menara ni...google aje...melambak info dia leh dapat..
Dari arah depan gerai makan....menara ni nampak condong mcm ni. Kalo dari arah belah sinun...condongnya nampak lain pulak, hehe..

Pusing pusing bandar...ada pasar malam berdekatan. Ke depan sket...leh nampak tapak utk Gerbang Malam. Mgkn kat situ ler kot Shi3la cik nam2 ada bukak booth.

Kitorang parking kete kat depan kedai ni ler.. Ayat penulis rayuan tu tak boleh blah betoi laa...huhu..
Sampai kat trafik light ni...tertarik tgk pakcik bermotor ni...
Hahaha...sempat jgk amek gambar pakcik ni ngan POPIA RONDA nya. Laju bkn main dia..mesti popia dia jual tu dh abes ni...hehe..
Kitorang nk menuju ke Pasir Salak pulak. Dh alang2 sampai ni. Masa gi tahun lepas tak dapat nk singgah pasai tetiba ada yg memandai ubah program, hahaha...

Sebenarnya, kot ada masa nk jgk aku singgah kat Butik Qaira Hijab tu..Katanya dekat jer ngan balai polis Teluk Intan tp tgk masa pun tak berapa nk ada....teruskan aje lah ke destinasi tu. 

Nota ALONA:-
~sambung kat Pasir Salak laa pulak, ye...

9 comments:

Nad MamaZN said...

Hebat...org tepeng dh naik menara sampai atas, kalah anak jati teluk intan ni, haha!

Aah kak..saya pun teringin nak g butik qaira hijab ngan kedai baju chenamnam tu..tp bile sampai kg, sume pun lupa, huhu! =)

el said...

ritu el pi menara condong ni xdpt naik pun..mayb dah petang sgt tutup kot..

sure popia ronda tu sedap kan kak

CheNamNam said...

huhhhh sampai hati tak singgahhh gerai haku..majuk.

Pegakuan berani mati neh dah masuk enam tahun haku kat Teluk Intan tapi belum pernah sekalipun haku naik menara condong..gile malu ngan ko kakk...huhuuu

kak kat maner ko jumpa penulis rayuan tuh kak...hahahahha..tak pernah plak haku prasaan kedai tuhh...hahahahha memang takleh blahhh betul...

tapi tetap nak majuk jugak sebab ko tak singgah kedai haku..sajer la tue takmo jumpa haku..huh.

wantie said...

Memang pun asal ada telaga je nak baling syiling. caya pa kebenda pun tak tau lah kan.

Nad MamaZN said...

Saya nak jawab komen akak...

Saya xleh kak amik gmbo tak senyum (lebih kpd sengih), tak cantek, haha!
Nnt org igt saya pemarah ;P

CheNamNam said...

kak kalau datang teluk intan hari sabtu singgah lah gerai kecik kami tue kak..sebab hari sabtu pukul 5 gerai dah start buka dah sebab ade pasar malam..so gerbang malam join sekali sebab pihak penganjur nak kasi lebih meriah..:)

nea lopah said...

seronok nye jalan2.. belum pernah sampai sini. done folow sini. jemput singgah blog sy jugak.

deeja said...

pusing2 menara...adoiii panas bebenor

ayu Ismail said...

Pernah sampai sini tapi tak pernah naik menara ni...huhu