Monday, February 25, 2013

Putu piring Parit Buntaq marii....

Dalam laluan perjalanan hari yg sama (sambung dari 2 entry sebelum ni)......di Parit Buntar...dari Disember 2011 lagi aku dh ternampak satu gerai jual putu piring kat tepi jalan tu. Tapi lepas2 dari tu...tiap2 kali lalu....takde pulak orang yg menjualnya, adeii..
Mgkn agaknya bila aku lalu situ aje, kebetulan dorang tak meniaga, kot....

Sampailah petang tadi...nampak gerai tu dibuka. Abg pusing balik semata2 nk layan aku ni, hehe.
Aku tanya ler kat makcik tu....Aku dh lalu situ berapa kali baru2 ni terutamanya sejak hantar akiss, jengok akiss minggu lepas....dia tak meniaga.
Seronok aku dpt beli putu piring hari tu, hoho....
Makcik tu jawab ler...dia tak berapa sihat tambah2 pulak byk oder bahulu masuk. Dia buat bahulu aje laa. Dia tak buat ler putu piring ni....tak larat kata dia. Kebetulan hari aku singgah Sabtu hari tu....dia baru meniaga semula, hoho. Rezeki tul!!!
RM2 satu bekas ni...ada 4 keping. Sama harga ngan putu piring kat Petronas depan Tesco Cheras tu. Dulu, zaman 80an dulu...5 keping RM1 aje, ngee..
Aku mmg suka putu piring inti kelapa bergula merah ni....
Putu piring ni....antara fevret mak aku ni. Kat Bentong masa tahun 80an dulu...mak selalu beli putu piring ni kat makcik Tom. Sedap putu piring air tangan makcik Tom. Tp dia tak de ler buat kaler hijau pandan ni. Kaler putih gebu aje, ngee.. Sebab tu aku pun suka makan jgk sbb sedap.

Nota ALONA:-
~Anak2 aku tak reti nak makan kuih putu piring ni. Mana taknya....dh besar2 baru nk kenal sbb jarang jumpa, kan. Tapi...leh kot nanti dorang suka makan. Mcm putu mayam tu...aku baru jer mula beli bila tgk ada anak muda melayu jual kat pasar malam Kamunting ni sejak tahun 2011 dulu. Sedap cicah ngan gula perang + kelapa parut. Dorang ok jer makan....Putu piring ni yg payah sgt nk jumpa.............

11 comments:

Nad MamaZN said...

byk giler isinya tu!
adoii, mana nak cari kat sini ni..
payah dah, huhu!

❤Kamsiah❤ said...

sedapnya...
akak jrg jumpa yg jual kat gerai mcm tu...biasa beli kat pasar malam je..

el said...

kak...el dok cari putung piring la skun ni xjpa..lama x mkn..huhuhu el xnah mkn putu piring inti kepala gula merah hat sllu mkn inti biasa tu sedapnye kakkkkkkkk

AzieFirdaus Kamarudin said...

yumyum..sedapnya kak...kat sabah ni x da putu piring..ritu masa balik semenanjung..sempat la mamam putu buluh...lebey kurang jugak ngn putu piring cuma bentuk ala2 buluh... ala...akak buat azie terliur..huhu

atty's said...

terluir aty nengok putu piring ni tau..

Yantisa said...

rindunya nak balik Pt Buntaq .. kat mana gerai ni , nanti balik boleh la terjah.

Zura@Iwan said...

putu piring kt png ni lain arr..sbb mamak buat kut..hehe...

wantie said...

kakkkkkkkk.... t suka putu pising ni. kalau pasar malam kat sini t selalu beli. sedap sebab dia lembut. mkn panas panas lagi la...

Kesuma Angsana said...

sedap tu apalagi kalau panas2 hehehe

CheNamNam said...

memang susah nak jumpa putu piring neh kak...selalu putu mayam adelahh...anak2 sy suka makan putu mayam tue...:)

mohamad hambami mohamed noor said...

Salam Tak Apa kalau minat berniaga saya bagi Peluang mengendalikan Kiosk Putupiring Nani Putu pIring
Pinjaman disediakan kak itupun saya bg peluang minat call saya 0134220989