Thursday, March 7, 2013

Tak tau nk kata apa...

Kalo sape penah tgk entry aku jengok akiss kat asrama dia sebelum ni...mesti ada nampak satu gambar tu kat meja lepak kitorang ada pewangi ambi pur....Sebenarnya ada sebab kenapa aku kena beli jgk mende tu hari tu. Jom baca apa sebabnya.........

Gini...akiss citer...masa kakak senior ada wat spot check kebersihan setiap dorm....dorm yg akiss dok tu telah diumumkan masa satu perhimpunan raw call sebagai dorm yg busuk. Akiss kata bilik bersih tp bau busuk. Pelik jgk...apa yg busuk??

Tu yg aku ajak akiss beli pewangi kat koperasi berdekatan. Takde pewangi yg lain...cuma ada ambi pur jer. Aku beli jgk laa utk dia taruk kat atas locker dia. Bg wangi sket dorm dia tu kan..
Abah dia siap pesan...soh bukak tingkap bg angin masuk dan peredaran udara dlm bilik tu. Tapi akiss kata...dia mmg bukak tingkap tu..dan mmg keje dia laa pun bukak tingkap tu sbb tingkap dkt ngan katil dia. 

Selang beberapa hari...akiss kol aku. Dia citer...ada sorang roomates dia rupa2nya kencing malam!!! Sebelah katil dia pulak tu, adeii. Aku penah tgk budak tu. Matang jer orangnya...badan pun besar dari akiss.
Dari situ...baru lah dapat jawapan...kenapa dorm akiss bau dia semacam, hmm!!

Tadi pun akiss mesej lagi...budak tu kencing atas tilam lagi masa tido malam, mm. Ntah ler. Aku tak tau ler kenapa budak tu jd mcm tu.
-Kot tengah2 tido tu dh rasa nk terkencing tp takut nk bangun gi tandas ke??? Sanggup lagi kencing atas tilam??
-Atau budak tu dalam tido yg lena tak sedar yg dia dh terkencing atas tilam??
-Mgkn dlm mimpi dia bangun gi kencing kat tandas...tp alam realiti...dia kencing atas tilam???

Naper budak ni sebelum tido tu tak gi kencing dulu. Tak gosok gigi ke sebelum tido?? Kalo dia gosok gigi sebelum tido...mesti dia terus siap2 buang air. Risiko nk terkencing ketika lena adalah kurang..

Yg jadi mangsa....dh tentu lah rakan sebilik dia. Mana leh tahan kan kalo tilam yg hancing ngan kencing orang tua ni, huhu. Dia bukan budak2 tadika lagi.
Tilam dia mana leh angkat jemur2 lak kat luar. Kot boleh pun...mesti dia rasa malu. Mesti orang tau sebab apa tilam tu kena jemur, kan?? Mesti orang tanya...tilam sape ni?? hehe...

Kot cadar jer yg dibasuh...tilam mesti tinggal bau jgk, kan..
Tapi kalo dia leh terima nasihat kawan2 ok jgk. Paling tidak...leh ler akiss tu cadangkan dia beli FEBREEZE antibacteria utk spray kat tilam tu.

Hai...ntah laa.. Aku pun tak berani pulak nk soh akiss nasihatkan budak tu mcm tu atau nasihat lain...sebelum tido soh dia kencing dulu ke apa.....sebab aku pun tak tau budak tu jenis mcm mana. Kang tak pasal2 gaduh pulak dorang. Gaduh ngan kawan satu dorm ni payah sket. Tambah2 budak tu pulak nampak mcm anak orang kaya jgk laa (kalo tgk kete bapak dia...kete kuih lepat tu, huhu)...

Kot kawan2 sebilik ngadu kat warden kang lain lak citer...ntah ler.
Aku pun tak penah ada pengalaman mcm ni walaupun aku penah dok asrama sbb sekolah vokay kan cuma utk form 4 & form 5 aje. Ni suasana asrama yg ada pelajar dari form 1 ni....lain laa pulak ye situasinya, huhu..

Nasib laa anak.....dapat ahli bilik jenis kencing malam pulak, adeii..

Nota ALONA:-
~Tolong pikir masalah anak.........hoho..

11 comments:

CheNamNam said...

wahh macam tue pon ado..haiyoyooo...takat air kencing si abglong pon sy dah tahan bau nyer inikan plak si akis nak berdepan air kecing budak sebaya dia...hadoiii laaa kesian akis...

tak dapat nak bayangkannn....

mama leen said...

hehe... say a dulu duk asrama jugak.. kalau nak terking malam2 memang tahan smpai esok pagi la.. tapi takde lak nk kencing kat tilam.. huhu

wantie said...

akak.. benarnya tu adalah sejenis penyakit. T pernah jumpa ada budak umur akiss ni kencing malam dan dia adalah budak perempuan.

kalau dedulu kita ambik pepatung gigit pusat tuk elak kencing malam. sekarang ni nak jumpa pepatung pun susah.

sian kak, doktor pun tak boleh nak bagi apa ubat. cuma doktor boleh cakap yg penyakit tu akan baik sendiri mengikit peningkatan usia.

tapi tu lah, dah cukup umur dah pun budak tu. memang dia ada stock pampers dewasa dan pad. sian dia. murung tau kalau ada penyakit cam kawan akiss tu.

T pun ada anak, Mirul dah ok. cuma Aleesya tu. bila ingat kisah ni T turut risau kak.

Rinna said...

Susah jugak dpt masalah gini.. kesian pun ada..tentu budak tu malu kan.. kalau akiss baik ngan dia.. nasihatkan dia..laa beli pampers ke.. iye buat sementara waktu sampai dia cukup matang untuk mengawal kencingnya..

ibuayu said...

takkan mak budak tu tak tahu anak dia kencing malam kan...patutunya kalau tahu cubalah urut ke anak dia tu or bagi alas plastik untuk tidur...kalau akak pun tension jugak baunya hehehe

Nad MamaZN said...

Ksiannye akiss
Mesti dalam dilema tu
Takpun, akiss @kwn2 lain la yg tolong sembur febreeze time budak tu xde
Nk buat dpn2 malu plak budak tu karang
Nak ckp plak kang ada yg masam muka
Huhu

che mid said...

Eh kena buka mulut dulu pada kawan tu, dia tentu malu nak cakap dulu. Cakap baik-baik time orang takde.. pas tu cadangkan febreze ke apa ke, atau pun temankan dia ke tandas sebelum tidur..boleh gitu

Anonymous said...

Kan mmg ada penyakit gitu..Tak baikla nk pntgkn diri sndri je.Elok2nya,minta bantuan guru homeroom la, utk ckp baik2..bdk awal remaja ni, sensitif dgn bende2 yg memalukn..jgn sbb kita,dia jd rendah diri..

atty's said...

salam lona..mmg ada penyakit mcm tu,dah besar tp still kencing malam.

kena kasi kaunseling baik2 tanpa memalukan budak tu..kang sian lak dia ..rasa down..

Kesuma Angsana said...

Slm singgah bila sakit sedikit kebah, TQ so much atas doanyer ye

ALoNa CintamaniszLite said...

Mgkn penyakit tp tak teruk sangat lah. Bukan tiap2 hari dia terkencing atas tilam tu. Setakat ni baru 2x akiss bgtau.

Mgkn jgk...famili dia izinkan anak dia belajar kat asrama tu dgn harapan leh hilang penyakit mcm tu laa kot...