Tuesday, March 5, 2013

Jumaat, Sabtu & Ahad

01.03.2013
Jumaat
Selepas Maghrib...terus kitorang keluar utk ke Kg. Boyan Taiping. BERTUGAS!!!Malam tu ada majlis akad nikah selepas Isyak. Majlis selesai 10.30 malam iaitu setelah amek gambar pasca akad nikah.

Sempat gi jumpa pengantin hujung Disember 2012 utk serah album dorang kat taman tasik. Elok pulak dorang sekeluarga ngan mak, ayah dan adik-beradik lepak2 situ selepas gi kuar makan kat luar. Jumpa dorang dlm jam 11 malam mcm tu kat taman tasik, hehe. Mmg malam2 minggu...ramai yg dok lepak situ sambil anak2 main buaian, gelongsor...huhu.

02.03.2013
SABTU
Keluar dari umah jam 10 pagi...nak amek gambar pengantin mekap. Utk album custom....mmg kena amek gambar2 mcm ni dan taruk 4-5 keping gambar dorang sedang ditatarias. Sebagai variasi mata yg melihat album bermukasurat tebal ini nanti.
Dan seterusnya sehingga selesai majlis persandingan. Sedang elok ketika keluarga pengantin lelaki baru jer bergerak utk pulang ke Muadzam Shah di Pahang...ujan pun turun ngan lebatnya..
Memandangkan ujan sangat lebat mencurah2....kitorang pun plan utk balik umah dulu lah walaupun aku ada bawak baju salin seperti biasa. Dh janji ngan pengantin jam sekian2 utk sesi outdoor dorang.

Balik umah utk zuhur dan tukar2 baju....tetiba pengantin lelaki kol...tak jadi nk outdoor. Pengantin pempuan dh letih sangat dh. Dh salin dh baju pengantin dia. Hmm..........
Sebenarnya pengantin pempuan dh takde mood atas satu situasi. Kek dan kek muffin (jenis homemade) yg nk digunakan utk sesi potong kek dan potong pulut telah 'diusik'. Ntah ler...aku pun tak tau nk komen apa. Sepatutnya 'orang yg usik' kek tu perlu tanya pengantin dulu sbb pengantin tu sendiri yg oder mende2 tu semua dan kalo tingin pun...sabar2 lah, kan. Mmg nampak sedap kek dan muffin2 tu, huhu...tp itu kan hari bersejarah utk pengantin tu.

Aku ralat jgk ler pengantin tak jadi nk outdoor. Nanti album dorang akan nampak kurang kalo takde 2-3 page utk outdoor. Aku kol pengantin lelaki dan bagi cadangan leh jer outdoor ngan pakaian casual. Aku soh dia pujuk pengantin pempuan.

Walaupun ujan lebat....tapi kitorang akan bawak dorang gi lokasi2 yg sesuai utk shooting ketika ujan lebat mcm ni.
Ujan lebat tul....Siap ngan angin kuat lagi tu.....
Sambil tunggu jawapan...aku ngan abg keluar jgk sbb nk serahkan barang2 yg along mintak tolong hantar termasuk charger bateri D60. Selepas tu sempat gi TomYam Sejati utk isi perut. Lapar pulak bila ujan lebat2 mcm ni..
Tengah makan tu....ujan dh reda. Kitorang ronda2 kat taman tasik...Alhamdulillah, tenang. Ada 2-3 pasang pengantin lain dh mulakan sesi luar pintu dorang.
Aku pun sms pulak kat pengantin kitorang ni....bgtau tentang keadaan tenang kat taman tasik tu. Tp, pengantin lelaki jawab diorang dh keluar gi makan2 kat luar...nanti dorang nk jumpa utk bincang psl outdoor utk dibuat di lain hari.

Tak mengapalah. 3x memujuk adalah cukup. Kalo lebih2 orang akan marah walaupun kita tak salah apa2, hehe. Kitorang pun terus balik umah....rehat2 utk tugasan pengantin lain pula hari esoknya..

03.03.2013
AHAD
Pagi tu....selepas sarapan pagi....jam 8 lebih kitorang dh keluar umah. Pengantin mekap kat umah sebelum majlis akad nikah dijangka jam 10 pagi di surau berdekatan ngan umahnya. Kitorang mmg kena keluar awal...sbb mmg sebelum ni tak penah masuk langsung kat kawasan tu...Mujur dh tengok google map. Leh laa agak2 simpang mana nak masuk...jalan mana nk tuju. Dh nk dekat kawasan perumahan baru nampak ada tanda arah utk ke majlis dorang, huhu.
Sampai situ...jam 9.40pagi...pengantin masih ditatariaskan. Aku pun terpikir...sempat ke kul 10pg ni?? Sbb skang ni pengantin pempuan kena ada masa akad. Tok kadi soh duduk berdekatan jgk utk soh pengantin pempuan tu baca surat izin utk dinikahkan ngan sape dan diwalikan oleh siapa dan didengar oleh para hadirin.
Di samping tu tok kadi nk bagi pengantin pempuan dengar apa yg dia nk terangkan...dan bagitau apa hak2 sebagai seorang isteri di depan suami. Agar nanti...dia tau dia leh buat apa sekiranya dia teraniaya. Kalo boleh dielakkan ler..tak mau ler berlaku mende2 tak syok ni, kan..Semua ni utk pengetahuan semua hadirin jgk lah.

Pengantin ni paling simple dlm sejarah kitorang amek gambar kawen ni. Yg lain sebelum2 ni...walaupun ada yg warak dan tidak mahu bersanding tapi pakai jgk songket dan tengkolok ketika majlis perkahwinan selepas menukarkan baju melayu putih selesai majlis akad nikah.
Tapi yg ni pulak...sempoi abes. Baju melayu nikah itu jgk lah baju majlis nya di tengahari tu...huhu. Pengantin lelaki ngan kasut sport aje naik pelamin, ngee. Pelamin tu pun bkn utk persandingan...tetapi sebagai photo booth aje. Utk bergambar beramai2.

Sesi bergambar beramai2, berposing di depan pelamin dan di dalam kamar pengantin abes awal jgk ler. Tapi pengantin lelaki mintak sesi outdoor wat petang2 sket sbb dia kata panas. Hehe...aku tgk cuaca hari tu tak panas pun...mendung jer mcm nk ujan. Sebenarnya, mmg kitorang nk buat lambat sket sbb nk gi zuhur dan tukar baju dulu kat surau tu.
Dh janji sekian2 jam...kitorang pun gi surau. Masa tu ujan dh turun ngan lebatnya.
Dh zuhur, aku pun selesai salin baju kat tandas...masuk2 surau semula aku tgk abg dh baring meluruskan tulang dan melelapkan mata utk seketika.
Surau baru lagi ni. Tandas pun besar...senang nk salin baju.
Ujan dh reda...tetiba aje aku terdengar bunyi kereta kat luar pagar surau. Intai2 tgk pengantin dok tunggu, hihi. Terus ler kitorang menyambung kembali tugas. Alhamdulillah, dpt berehat jap.

Balik dari tugas....terus ajak abg gi Wira Sejati utk makan.
Aku oder 2 jenis air, dahaga!!...Laicikang, limau ais + asam boi dan abg oder air panas.
Telur bistik, kailan ikan masin dan sup ayam jer...
Dh balik umah...
Selesai Maghrib...kitorang keluar pulak utk ke Taiping Sentral. Pengantin semalam tu nk jumpa utk bincang tentang sesi outdoor yg tak jadi buat petang hari majlis dorang tu. Sebenarnya...badan dh lemau sgt dh masa tu. Tenaga mata tu cuma utk  hadap fesbuk dalam 20-30 minit aje, hehe. Abg ada hati ajak aku tgk wayang citer Rock Oo kat TS tu, huhu.

Jumpa pengantin dan minum2 kat Pelita.....sembang2 kosong, bincang2....dorang setuju utk shooting post wed bulan April sbb bulan tu kitorang takde job. Utk bulan Mac ni mmg byk keje nk dilangsaikan. Ngan hal anak2 lagi, kan. 

Malam tu, kebetulan pulak pengantin yg kitorang jumpa tu dh beli tiket utk tengok citer Rock Oo, huhu..
Sebelum kitorang beransur pulang...pengantin tu bagi kitorang cenderamata yg dia terlupa nk bagi masa hari kenduri...hehe. Kitorang sebenarnya tak kisah pun...
Ni laa antara cenderamata2 yg kitorang dapat dari 2 majlis (SABTU & AHAD). Dh bawak keluar dari paper bag, ngee.
Dalam kotak berbelang kaler2 tu buah epal, ada sapu tangan, bekas kaca yg diisi ngan bahulu, kuih ros, wajik (sedapnya wajik ni). Selain tu ada cekelet, air mineral dan bunga telur sudah tentulah.
Ada jgk famos amos tp satu bekas tu kitorang dh ngap dlm kete balik dari Taiping sentral, hehe. Tu tgk kak Kamsiah Yusoff ada wat entry resepi famos amos...tingin nk buat jgk utk anak2. Tingat lak kat dorang suka cookies ni...mmm..

Nota ALONA:-
~2-2 majlis ni kitorang dapat menambah pengalaman baru selain dari apa yg aku dh citerkan kat atas.

8 comments:

atty's said...

murah rezki lona..
aty dan along dah tgk rock oo..mmg best..along le ngajaknya..x rugi lah

❤Kamsiah❤ said...

banyakanya dapat cenderamata...cantik biskut FA tu dalam balang,comel ja kan...

dayana yana said...

tergelak bila baca pengantin naik pelamin ngan kasut sport.

Kesuma Angsana said...

byknyer cenderahati ye, kalau anak bongsu KA duk sibuk mengumpul benda2 nilah !

Zura@Iwan said...

alhamdulillah murah rezeki kak kan..

ada kemahiran dlm bidang cm ni..bleh la menambah pendptan..dan pgalaman gak..tp penat gk kan kak..

# kak..betui2..pantai kok kak...zura ni ingt2 lupa dah ler...tenkui kak gtaw saya..sbb ritu ronda2 km dh termasuk smpi ke situ..so saya tak perasan sign board tu..haha

Etuza Ezawarna said...

alhamdulillah ..bersyukur kita kerana mudahnya dapat rezeki..

wantie said...

wah...hari ini dlm sejarah. nak jugak tengok pengantin pki kasut sport tu.

Nad MamaZN said...

Kasut sport ok lg kak
Saya penah jmpe pengantin pkai sandal crocs tu baju plak songket sume. Hehe mcm2

Moga murah rezki akak 1 famili