Friday, March 8, 2013

Tugas baru setelah...

Setelah anak2 semua dh belajar dan tinggal di asrama....budak2 bulu ni aku ler yg amek alih dok bagi makan, panggil balik masuk kandang.....dan yg paling dh lama aku tak buat....jadi pencacai angkat najis, huhu.....Ye laaa, najis budak2 bulu ni lah!!! Tapi kekadang ada jgk abg tolong terutama hari ujung minggu, hehe.
Sebelum2 ni akiss yg selalu tolong buat. Kekadang angah. Dan bila along cuti balik umah...kekadang dia yg tolong selesaikan tugas ni sambil2 dia menunggu pakaian di mesin basuh tengah proses spin tu, hehe..
Kaut guna mende ni.......kaut, siap tapis pasir2nya....dan buang dlm tong khas disediakan. Bila tong dh penoh...gi buang kat depan lombong tu.
Geli?? mm....sket2 jer lah. Dh nama najis kan.
Najis kucing ni pun tak berbau kalo dia makan makanan kucing tu. Kalo dia makan nasik digaul ngan ikan...konfem tak tahan punya bau najis dia, uwekk...

Takpe lah, dari dia berak merata2 kat umah jiran2, kan..............baik dia buang najis kat tempat yg kita dh sediakan. Kucing tu pun diajar berdisiplin dan yg penting jiran dengan kita pun takde laa bermasam muka.
Ni baru lepas makan...baru leh keluar dari kandang di waktu pagi..
Mmg suka menyebok bila tuan dia ada kat luar dapur tu......suka meneman, hehe. Tuan dia sidai baju...dia teman, tuan dia nk gi buang sampah kat luar....dia teman. Tuan dia cabut2 rumput.....dia teman. Kalo tuan dia berlari kat luar rumah tu dari depan ke belakang...dia pun sebok berlari laju dan bila sampai dulu kat pintu dapur tu dia siap tunggu tuan dia sambil goyang2 ekor, huhu...Bangga laa tu dia leh sampai dulu!!! kahhhh..
Tgh tengok Togey kat atas kandang tu...
Mgkn ramai jgk yg penggeli ngan kucing ni. Ada sorang anak sedara tu....dari kecik sampai ler dah besar cenggini....masih geli ngan kucing. Bkn dibuat2...dh penggeli nk wat mcm mana, kan...

Mcm aku lak dari kecik mmg suka kucing. Tapi tak reti nak bela.
Tapi suami aku ni peminat kucing. Dapat minat dari emaknya yg dh memelihara berpuluh2 ekor kucing. Dan.........abes turun kat anak2 aku. Sampailah datang seekor kucing bunting tahun 2007 cenggitu dan beranak sampai 9 ekor tp takde tempat berteduh. Sian pulak kitorang tgk. Kitorang pun carikan kotak besar utk dia. Dari situ ler mulanya episod bagaimana kitorang anak beranak ni memelihara kucing.

Antara along, angah dan akiss......akiss laa yg paling paling paling paling suka binatang. Semua dia kata comey. Apatah lagi kucing!!! Ni budak pusar dua ni....orang kata mmg raksi bela binatang terutama kambing, hehe. Tapi takde ler pulak bela kambing kan...cuma bela kucing aje lah. Mak mentua aku pun pusar dua jgk. Rasanya Fadel adik aku tu pun pusar dua kat kepala dia. Semuanya syg kucing.

Kucing ni haiwan kesayangan Rasulullah. Jadi, kita juga patut menyayangi haiwan comel ni. Kalo tak boleh nk bela sendiri....bagi makan pun dh seribu rahmat dh bagi kucing2 tersebut.
Contoh:- Kalo kita tengah makan kat kedai....ada kucing datang dekat...leh jer kita nk bagi sisa2 makanan tu terutama kepala ikan goreng, tulang ayam, kulit udang....Kalo risau tokey kedai marah kot kotorkan lantai kedai dia.....bawak jer sisa2 makan tu ke luar dan kucing2 tu akan ikut. Bila dia makan............InsyaAllah, haiwan comel ini akan mendoakan utk kita..
Selalunya tokey kedai ok jer....tp kekadang ada yg kisah jgk ler. Aku selalunya bila dh bg mcm ni...aku amek tisu dan kesat balik lantai tu guna kaki, hehe. Bersih laa balik lantai tu, ngee..Tisu tu aku letak ler dlm pinggan yg dh kosong tu.
Tp kalo tak mau bagi atau tak mau layan pun...janganlah sampai sepak2 dia. Buat tak tau aje.
Hasil kongsian dari page ustaz don...
Mmg....sejak keluarga kitorang ni bela kucing....terasa rezeki tu sentiasa ada. Rezeki bukan saja dari segi kewangan....tapi dari sudut yg lain jgk. Kesihatan, keceriaan......perkembangan positif anak2. Alhamdulillah........

Nota ALONA:-
~Kucing dalam keratan akhbar tu mcm muka Nami, hehe...

4 comments:

maria firdz said...

Garang tapi manis.. Suka juga bela kucing..tpi dok umh bndr ssh nk bela kucing.. Nk kna kurung bagai... Lau leh lpas best kn... Syok dpt tido dgn kucinv sekali...

Nad MamaZN said...

Saya geli!!
Nayli suke
Zakwan biasa2 je
Tp dia ada niat nak bela tp saya xbagi hehe

wantie said...

betul tu kak. kalau kita bagi makanan kat kucing atau binatang peliharaan kita. Allah berikan kita lebih rezeki.

memang tak terjangkau dek akal. rezeki yg kita dapat tak pernah pun berkurang. bertambah ada la.

el said...

el mmg suka kucing
tp nak bela tu xkot..malas nak wat keje2 tu semua haha