Tuesday, March 19, 2013

Restoran Tasik Raban, Syamille Agro Farm, Lata Kekabu

16.03.2013
SABTU

Pagi tu kitorang nk gi lawat angah. Kali ni berkesempatan bawak akiss. Singgah kat gerai mak unggai lagi...hajat nk pekena capati tapi hampa....masa kitorang pi tu...capati dh abes!!!!!!!! Pekerja dia ckp....dia tak sangka ramaiii yg datang makan capati pagi tu.
**Abg kata....penangan cintamaniszlite ler tu, kehkeh...mode berperasaan.

Dari situ terus ke Lenggong. Sampai sana Angah dh tunggu.
Itu bas MRSM PH....along penah ler naik bas tu duluuu.
Kat mrsm lenggong hari tu kebetulan ada pertandingan olahraga dan balapan utk semua sekolah menengah di daerah Perak Hulu. Tu sebab ada mrsm PH, mrsm Gerik, SM teknik gerik dan lain2 laa yg turut terbabit.

RESTORAN TASIK RABAN
Dah amek angah, kitorang terus gi Muzium Arkeologi tu lah....
Dari muzium...terus singgah kat Restoran Tasik Raban...dekat jgk ler ngan mrsm lenggong tu. Mmg menjadi hentian utk makan tengahari oleh pengguna2 hiway KK-Lenggong ni...
Sebenarnya....di suatu petang yg indah....kitorang dh penah singgah restoran ni tapi dorang cuma sediakan makanan tengahari aje. Masakan petang2 takde...laksa, mee goreng semua takde. Abes lauk tengahari petang tu...dorang tutup laa. Dorang cuma wat hidangan tengahari aje.

Ni kali ke-2 pi restoran yg menyediakan pelbagai lauk-pauk dan ikan bakar ni, fuhhh....
Ramaiiii orang masa ni...tp Alhamdulillah laa...kitorang dpt parking betoi2 depan restoran heheh..
Deretan lauk pauk, sambal2, ulaman....pergh!!! tgk pun berpeloh!!
Dh abes makan......nyumm..

SYAMILLE AGRO FARM
Dah kenyang....terus gi Syamille Agro Farm. Nampak signboard kat tepi jalan nak masuk simpang LATA PERAHU tu mcm menarik aje. Tambah2 kat sini ada produk madu kelulut sbb dorang ada bela sendiri lebah kelulut tu.
Kebetulan masa kitorang masuk sini.....ada sekolah menengah dari mana ntah buat kursus motivasi lebih kurang mcm tu lah kat situ. Jadi, agak segan ler kitorang nak amek gambo over sgt.
Kat situ mmg cantek2 chalet, dewan, cafe.....lanskap...menarik sgt.
Ada jgk tempat pemeliharaan kambing, ada jgk nurseri pokok2. Ada jgk maahad tahfiz kat dlm tu. 
Angah....
Abang....
Belakang tu kandang kambing...
Kat sini jgk ada bela rusa......
Akiss berlatarbelakangkan kolam yg berdekatan jer ngan cafe...
Kalo nk tgk bentuk2 chalet, dewan dan lanskap yg cantek2 kat sini....leh ler lawat website rasmi Syamille Agro Farm ni, ye. Sangat menarik utk wat gathering ngan grup kawan2 lama ni, huhu..
Pokok yg merimbun ni....daun dia sgt...sangat....berkilat bila disuluh cahaya matahari..
Kitorang tak masuk pun tgk Lata Perahu. Jalan mcm sempit jer.

LATA KEKABU
Ke Lata Kekabu lagi menghabiskan masa.
Dari simpang 4 di mrsm lenggong (arah dari Kuala Kangsar)...akan terjumpa Restoran Tasik Raban dulu di sebelah kanan...tak lama jer lepas tu akan nampak papan tanda Lata Kekabu ni...bagi laa signal ke kiri.
tik tok tit tot tik tot....bunyi signal, kehkeh...
Dh masuk simpang...nampak papan tanda yg dibuat oleh jabatan perhutanan sendiri...
Owh, sangat terperanjat......tempat parking kereta hampir penuh. Siap ada bas rombongan lagi. Tak sama keadaan mcm kitorang datang sebelum ni. Lagi sekali mode perasaan datang...cintamaniszlite punya penangan jgk ke?? kuikui...(bluwekkkkk, perasaan...perasaan...)... Takde lah....ni ayat mengusik jer....hehe.

Sampai kitorang kena berebut tempat parking ngan kereta viva tu...ces, berebut tempat teduh di bawah bayang2 pokok!!! hahaha....
Sebenarnya...muat jer utk 2 kereta kat situ....tp owner tu risau sgt tak leh nk masuk parking, huh!!! Padahal, viva dan alza muat jer nk parking kat bawah bayang2 pokok tu. Ish, tak reti nk bajet ler pemandu tu, huhu. Akhirnya ok jer 2-2 dpt parking situ.

Masuk dlm.....mmg sangat ramai yg berkelah. Geng kereta viva tu bawak bekal nasik dari umah...dapat2 port terus bukak bekal dan makannnnn...hehe. Dh tak tahan lapar dh tu dari masak sampai kena siap2...tunggu nk sampai lata pulak...hehe.

Yg kitorang pulak...ingatnya datang ni nk mandi-manda ler...tp bila tgk ramai sgt orang hari tu...terus tak jadi nk mandi sungai, huhu..
Lepak sini bercerita2 ngan angah dan akiss. Dengar akiss ngan angah bertukar2 cerita.....seronok.
Tp dh tak mandi....tingin lak nk sentuh air sungai...Tu yg turun tu..
Akhirnya....akiss pun terus membasahkan baju dia. Dh malas nk salin baju kat tandas. Jadinya, utk t-shirt dan seluar trek tu dijadikan baju salin selepas mandi.
Angah pun turun bawah tp tak bukak kasut...alahaiii, setia tul ngan kasut dia!!
Ari dh berangin. Mcm nk ujan...Tp bila ada cahaya matahari di awan yg gelap...camtu lah jadinya..
Dari situ terus ke pekan Lenggong. Meronda....sambil2 tu cari kedai makan utk minum2 sebelum hantar angah balik asrama...
Sedih tgk pekan Lenggong ni. Besar lagi pekan Pengkalan Hulu. Walaupun kedua-dua tempat ni takde kedai makanan segera terkenal....tp sekurang2nya PH ada tempat main boling, ada kompleks di sempadan Thailand....
Budak2 mrsm PH leh jalan kaki jer gi pekan PH walaupun pekannya tak besar. Kalo budak2 mrsm lenggong outing sendiri...gi pekan Lenggong dh ler dlm 9km jgk (sama lebih kurang jarak dari mrsm ph ke pekan baling). Kedai2 keperluan pulak sgt terhad. Tu sebab bila outing dorang dibenarkan keluar sampai ke Kuala Kangsar, hehe.
Cuma kat Lenggong ni...maybank dia besarrrrrr. Kalo kat PH (setakat awal 2011)...maybank kecik aje. BSN pulak cuma mesin ATM aje.....kecik kan??.. Pelajar lebih selesa outing kat pekan Baling...(semua dh tinggal kenangan..).

Cafe di rest house Lenggong..
Singgah cafe di rest house. Lepak2 minum makan2 petang.
Oder laksa....oder roti bakar.
Ada wifi....kat situ angah leh bukak internet kat hp dia yg aku bawak dari umah. Hp kat hostel guna hp lain...yg disyaratkan sj. Sempat dia bukak cintamaniszlite dan baca apa yg ibu dia cerita kat situ.  
Di depan cafe..
Berlatarbelakangkan cafe..
Ok...lain kali leh datang sini lagi lepak2 sambil angah berwi-fi.
Buat sementara ni....sini laa kedai makan terbaik utk lepak2 dan rileks2....

Dari situ terus hantar angah balik hostel. Hujan dh turun ngan lebatnya.
Dh salam peluk cium....kitorang pun tinggalkan angah di asramanya. Jumaat 22hb nanti kena gi sini lagi amek angah utk balik pulang bercuti.
Angah dan adik kesayangannya, hehe...
Nota ALONA:-
~Dh plan dh Jumaat ni nk amek budak2 ni dari asrama masing2 mcm mana, huhu. Jenoh menyusun...
~Semua gambar diambil guna kamera hp aje, hihi..

8 comments:

el said...

perghhhhh bz sokmo akk..pas satu satu destinasi akk pergi..akk mmg fit..xpenat eh gud2
el w/pun kampung kat kuala kangsar..jarang sgtlah pi belah2 lenggong sn tu..tp not bad eh mcm2 ada situ

wantie said...

akak nak tanya. tempat yg bela kelulut tu ada tak dorang jual sarang kelulut. dulu t ada penat. mak t maduk hutan jumpa sarang kelulut. amal minu. air rebusan sarang kelulut tu la. penat dah tak de.

klu dorang ada jual nak juga t beli. ramai jugak anak sedara yg ada penyakit penat.

meo said...

tmpt nie best!

❤Kamsiah❤ said...

tasik raban tu cantik sgt2...damia...sunyi...masa akak kesana hari tu,ada yg buat majlis perkahwinan kat situ...
chalet2nya cantik2...bersih ja

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

byk juga tempat yg sempat disinggah tu walau dlm masa yg suntuk... rajin sungguh la...

Nad MamaZN said...

Jenuh gak tu ek
Kene susun jadual nak amik depa elok2 tu
Hee

Kesuma Angsana said...

nampak mcm best, tp aduhai jauh ler pulak nk ke sana, tumpang tgk gambar ajelah ye

Zura@Iwan said...

kena susun jadual la noh kak..3org duk asrama..tp seb baik dkt2 je kan...

Kalau PH ngn Baling..mmg pekan Baling la bsr ag kan kak..hehe